Nyheter

Forskningsstudie visar: Eldrivna leveranser i e-handeln krävs för att få klimatvinster

Ökad information om e-handel av mat kan leda till minskade klimatutsläpp om fordonen som distribuerar maten till hushållen är elfordon. Det visar en forskningsstudie som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort i samarbete med Axfood.

– Syftet med studien har varit att ge Axfood – och i förlängningen även livsmedelsbranschen i stort – ökad kunskap om hur klimatpåverkan från transporter kopplade till mathandel kan minska, säger Magnus Hennlock, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Dagligvaror står för drygt 13 procent av de svenska hushållens genomsnittliga konsumtion. Andelen som köps via e-handel har under de senaste åren varit relativt stabil, och under 2024 handlades 4,1 procent av dagligvarorna på detta sätt.

Studien har samlat in data från Hemköps kunder i Storstockholm och undersökt om ökad information om e-handel leder till att mer handel sker på nätet i stället för i fysisk butik, samt om detta i sin tur påverkar hushållens resvanor.

Resultatet visar att ökad information om e-handel till konsumenter i Storstockholm kan leda till minskade klimatutsläpp med 2,4 – 6 procent om distributionen är elektrifierad. Den lägre siffran med 2,4 procent gäller för ett scenario där mataffären är enda ärendet för resor medan minskningen 6 procent gäller om mataffären alltid är ett av flera ärenden.

– En nyckelfaktor för att en ökad e-handel ska ge klimatvinster är att de fordon som distribuerar maten drivs av el. Annars kommer utsläppen att öka, säger Sebastian Bäckström, expert vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

En annan viktig slutsats från studien är att insatser för ökad e-handel med mindre klimatpåverkan behöver fokuseras på de bilburna resorna till mataffären. Studien visar också att bilburna konsumenter är den svåraste målgruppen att förändra med ökad information om e-handel. Det innebär att insatser för ökad e-handel, utan parallella åtgärder som minskar det generella bilberoendet i samhället, riskerar att bli ineffektiva ur ett klimatperspektiv.

Distributionen från lager till butik står för små utsläpp, särskilt jämfört med bilburna hushålls inköpsresor, vilket pekar på var de största klimatvinsterna kan göras.

– Resultatet visar att e-handel av mat inte bara kan göra vardagen enklare för kunderna, den kan också bidra till minskade klimatutsläpp. För första gången finns ett underlag som visar hur e-handeln påverkar utsläppen. Det ger oss nya möjligheter i det fortsatta arbetet med att utveckla vårt kunderbjudande, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef.

Läs mer: Hur kan e-handel av mat minska klimatutsläppen?