Nyheter

MRF lanserar ny varudeklaration för begagnade elbilar – inkluderar krav på om batteritest har genomförts eller ej

Den 1 november infördes nya varudeklarationer (VDN) för begagnade bilar, framtagna i samarbete mellan MRF, Motorbranschens Riksförbund och Konsumentverket. För första gången omfattas elbilar av en särskild deklaration – ett steg som markerar en viktig förändring i hur elbilar ska bedömas och värderas på den svenska marknaden.

I den nya VDN-deklarationen kan bilens batterihälsa, så kallad State of Health (SoH), redovisas. Där framgår också vilken mätmetod och vilket testfabrikat som har använts, samt ett numeriskt värde på batteriets skick på en skala 1–100. Syftet är att skapa ökad transparens, trygghet och jämförbarhet vid köp och försäljning av begagnade elbilar – men förändringen ställer samtidigt högre krav på bilhandlare och verkstäder.

– MRF:s nya varudeklaration för elbilar är ett välkommet steg mot ökad tydlighet och trygghet för både handlare och kunder. Batteriets hälsa är en central del av bilens värde, och det är mycket positivt att branschen nu tydligare lyfter fram det, säger Joakim Hansson, kvalitets- och miljöchef på DEKRA Automotive AB.

DEKRA:s Battery SoH Test – en oberoende metod för korrekt värdering

För att möta de nya kraven erbjuder DEKRA en innovativ och patenterad lösning – Battery SoH Test – Certificate– ett oberoende test som mäter batteriets verkliga hälsotillstånd utan att påverkas av biltillverkarnas egna algoritmer. Testet analyserar batteriets faktiska degradering jämfört med dess ursprungliga kapacitet. Med hjälp av DEKRA:s algoritm kan en mätning som normalt tar upp till en vecka genomföras på cirka 15 minuter.

Testet består av ett statiskt moment och ett belastningstest där batteriets ökade resistans mäts. När den elbil som ska testas ansluts kan batteriets ökade resistans mätas och resultatet jämföras med referensvärdet från en fabriksny bil av samma modell. På så sätt kan batteriets degradering beräknas och redovisas på en skala från 1 till 100.

Eftersom varje elbil används på olika sätt är också varje batteris skick unikt, oberoende av körsträcka eller ålder. Tack vare att DEKRA:s mätmetod är identisk för alla bilmärken och modeller kan resultaten jämföras direkt mellan fordon. Ett testresultat på 89 procent innebär till exempel en större degradering än ett resultat på 95 procent – oavsett vad bilens egna system visar för ägaren.

DEKRA:s batteritest är helt oberoende av informationen som hämtas via bilens OBD-enhet (On-Board Diagnostics). Det innebär att resultaten från de två testnivåerna – DEKRA Readout Report (indikativt snabbtest) och Battery SoH Test – Certificate (djupgående test) – kan skilja sig åt för samma bil. Det fullständiga testet är den metod som ska användas vid officiell bedömning, medan det mindre testet främst fungerar som en snabb översikt av batteriets status.

Ökad trygghet för både handlare och kunder

Battery SoH Test – Certificate ger bilhandlare och verkstäder ett verktyg för att möta de nya VDN-kraven och stärka kundernas förtroende. Genom att redovisa ett verifierat SoH-värde kan handlare:

Erbjuda full insyn i elbilens verkliga batteriskick.

Säkerställa en rättvis och jämförbar värdering mellan olika elbilar.

Uppfylla kraven i MRF:s nya varudeklaration.

Bidra till ökad trygghet och transparens i elbilsaffären.

Den nya varudeklarationen för begagnade elbilar är framtagen av Motorbranschens Riksförbund (MRF) i samarbete med Konsumentverket, och syftar till att öka standardisering, rättvisa värderingar och minska tvister på den snabbt växande marknaden för elbilar.

Bild: Alexander Fox | PlaNet Fox