SKF fortsätter att utmana ren och intelligent rotation och har tagit fram ett innovativt, korrosionsbeständigt stål som tål höga temperaturer för lager till flygmotorer. Det nya lagerstålet kallas ARCTIC15. Flygindustrin strävar efter att nå nettonollutsläpp till 2050 och nästa generations jetmotorer måste därför få en ny banbrytande arkitektur, vilket kräver rullager som klarar av högre effekttäthet och högre varvtal än dagens utförande.
SKF:s kunder utvecklar nya motorer som kan minska bränsleförbrukningen med 20 till 25 procent* och medföra lägre utsläpp. SKF:s nya stål skapar nya förutsättningar att leverera lagerlösningar som passar flygmotorer med helt ny arkitektur.
– Inom flygindustrin har man börjat konstruera motorer som ska minska bränsleförbrukningen med upp till 25 procent, vilket avsevärt minskar utsläppen. SKF arbetar innovativt för att göra denna ambition möjlig. Vår nya stållegering ARCTIC15 är ett nyskapande material som bidrar till att utveckla mindre och mer kompakta lagerlösningar som klarar av högre belastningar. Det gör det möjligt att designa nya typer av motorer och ger effektivitet under hela livslängden – där reparation spelar en viktig roll. Det nya stålet skapar nya förutsättningar för snabbare utvecklingscykler och hjälper industrin att nå sina hållbarhetsmål, säger Gregory A Zimmerman, chef för Aerospace Business Unit på SKF.
– Vår nya stållegering, ARCTIC15, är ett innovativt material som gör det möjligt att bygga mindre och kompaktare lager. Det öppnar för nya sätt att designa motorer och gör dem mer effektiva under hela sin livslängd – med möjlighet till reparation som en viktig del. Det nya stålet gör också att utvecklingen går snabbare och hjälper industrin att nå sina hållbarhetsmål, säger Gregory A Zimmerman, chef för SKF:s flygverksamhet.
För att lyckas öka prestandan måste först och främst rullkropparna i stål ersättas av keramiska rullkroppar. Därefter ska de keramiska rullkropparna kombineras med ett avancerat lagerstål för flygmotorer som klarar högre belastning och högre temperaturer än det stål som används idag. Dessa egenskaper gör det möjligt att skapa nya motorer med förbättrad effektivitet.
– Genom tvärfunktionellt samarbete och hållbarhetsprogram anpassade till de globala megatrenderna och industribehoven arbetar vi aktivt för att driva på klimatomställningen. Som både leverantör och kund omvandlar vi djupgående insikter till smarta, praktiska lösningar som minskar friktionen, sänker utsläppen och förlänger utrustningens livslängd — och på så sätt hjälper industrier att bli mer hållbara, säger Hans Landin, President för Specialized Industrial Solutions.
Den nya patenterade stålteknologin kommer att finnas tillgänglig och delas av SKF via Patent Bay. En ny plattform för företag som syftar till att påskynda utvecklingen av hållbara tekniker genom att göra vissa patent fritt tillgängliga.
Om ARCTIC15
SKF Aerospace har utvecklat och genomfört tester (med gott resultat) på ett innovativt, sätthärdat rostfritt stål för lager till flygmotorer i nästan ett decennium, ända sedan SKFs kunder började konstruera nästa generations motorer med fokus på att minska bränsleförbrukningen, med stöd från det EU-finansierade Clean Sky-initiativet.
Omfattande tester av material och tribologi, allt från enklare till dagens fullskaliga tester, har genomförts som visar på prestandan hos de utvecklade lagermaterialen.
Provexemplar och lagerprototyper i full skala har tillverkats på SKF Aerospaces fabriker där man kombinerat detta avancerade stål med keramiska kulor, för att säkerställa både utmattningshållfasthet och förmågan att klara av svåra driftsförhållanden som avbrott i oljetillförseln.
Ett marktest kommer att genomföras i början av 2026 som en del i kontrollen av den tekniska mognadsgraden tillsammans med en av industrins ledande OEM-tillverkare av flygmotorer.