Nyheter

Second hand-boomen inför Circular Monday: ”Saknar motstycke”

Intresset för cirkulära affärsmodeller fortsätter att växa kraftigt, både globalt och i Sverige. Ett tydligt bevis är den starka second-hand boomen som tagit mark inför Circular Monday.

Circular Monday står i motkraft till konsumtionsstarka Black Friday. Den internationella rörelsen, med rötter i Sverige, samlar tusentals aktörer världen över inom reparation, återbruk, delningstjänster och cirkulära affärsmodeller.

Cirkulär IT växer kraftigt – nästan 50 procent tillväxt i oktober

Inom teknikområdet är utvecklingen extra tydlig. Inrego, som varje år återanvänder över 400 000 IT-produkter, rapporterar ett ovanligt starkt år. Augusti visade en försäljningstillväxt på över 30 procent jämfört med samma period förra året, och oktober slog tidigare år med rekordhöga 48 procent på försäljning till nordiska marknaden.

– Ett tydligt normskifte har skett där allt fler vågar testa cirkulära lösningar samtidigt som vi hjälpt många av våra partners att skala upp sina cirkulära erbjudanden – och de som vågar köpa begagnat går sällan tillbaka. Ökningen saknar motstycke och är något vi aldrig sett tidigare, säger Sebastian Holmström, försäljningschef på Inrego.

Den kraftiga ökningen drivs av både ekonomi och behov. I takt med att Windows 10 fasades ut den 5 oktober byter många organisationer ut äldre utrustning – och väljer rekonditionerat som ett kostnadseffektivt och klimatmedvetet alternativ.

– Rekonditionerad IT ger modern prestanda till en bråkdel av kostnaden och med betydligt lägre klimatpåverkan. För allt fler företag blir det ett självklart val, säger Holmström.

Cirkulära affärsmodeller allt vanligare

Den cirkulära marknaden fortsätter att växa, och enligt Svensk Handels Pre-Loved-Indikator ökar både efterfrågan och antalet aktörer i segmentet.

– Det finns inga tecken på att intresset för second hand är på väg att minska. Snarare tvärtom. Vi ser hur allt fler aktörer ger sig in på marknaden och gör second hand-produkter tillgängliga för en bred allmänhet, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Hon betonar även förändrade konsumentbeteenden:

– Allt fler svenskar ser möjligheten till att både konsumera hållbart, och i många fall också konsumera till lägre priser. Ett aktivt hållbarhetsarbete är idag en enorm konkurrensfördel.

Circular Monday: En global rörelse med rötter i Sverige

Circular Monday startade i Malmö 2017 och har vuxit till en global motståndsrörelse till konsumtionsdagen Black Friday. Kampanjen drivs sedan 2023 globalt av ClimateHero och har som mål att göra hållbara konsumtionsval tillgängliga för alla.