Nyheter

Motvind i omställningen – förnybar energi i Skåne tappar fart, visar ny rapport

Utbyggnaden av solceller i Skåne bromsar in, samtidigt som vindkraften står mer eller mindre still. Totalt sett har solkraften nu passerat vindkraften i Skåne och drar ifrån när det gäller installerad effekt. Det visar rapporten Vår framtid från Sparbanken Skåne som tar tempen på klimatomställningen i södra Sverige.

Att förnybar energi tappar fart är en trend som inte bara gäller Skåne utan riket som helhet. Men till skillnad från riket har Skåne idag fått en större installerad effekt från solceller än från vindkraft. Solkraft passerade vindkraft i Skåne 2023 och under 2024 drygades avståndet ut. Det framgår av statistik från Energimyndigheten som sammanställts i den nya rapporten Vår framtid.

Vid senaste årsskiftet fanns 799 MW solceller installerade i Skåne jämfört med 642 MW vindkraft. I hela Sverige finns nästan fyra gånger mer installerad vindkraft än solkraft.

– Solkraften är stark i Skåne, både på privatsidan och bland företag. Vi ser nu att utbyggnadstakten avtar men det gäller i hela riket. Lägre elpriser har gjort investeringskalkylen svårare att få ihop, men jämfört med vindkraft så fortsätter ändå solkraften att öka, säger Patricia Håkansson, hållbarhetschef på Sparbanken Skåne.

I Skåne ökade den installerade effekten från solceller med 18 procent under 2024 jämfört med 65 procent upp under 2023. Det var i nordvästra Skåne som solcellerna ökade mest ifjol, medan den lägsta utbyggnadstakten fanns i sydost.

I sydöstra Skåne gick det också trögt för vindkraften där den installerade effekten faktiskt minskade under 2024. Mest vindkraft tillkom i nordöstra Skåne. Totalt ökade vindkraftsinstallationerna i Skåne med blygsamma 1 procent ifjol, efter att ha stått stilla under 2023.

Sparbanken Skåne lägger fram årsrapporten Vår framtid för att bidra till en bredare kunskap om klimatomställning och hållbarhetsarbete. Materialet tas fram i samarbete med Øresundsinstituttet.

– Det blåser motvind när det gäller klimatomställningen, det är tydligt både i Sverige och internationellt. I detta läge är det viktigt att också titta på de insatser som faktiskt görs. Inte minst kommer transportsektorn att behöva stora mängder förnybar energi om klimatmålen ska kunna nås, säger Patricia Håkansson.

Fördjupningstemat i Vår framtid är just Skånes transportsektor. Hur långt ifrån är vi idag en storskalig elektrifiering av transportsektorn och vad ska till för att den ska ställa om?

Här laddar du ner Vår framtid i sin helhet. 

– Det är helt avgörande för oss som bank att förstå klimatomställningen och vilka behov den medför. Därför har vi etablerat denna serie med rapporter om hur klimatarbetet utvecklas i vår region, säger Patricia Håkansson.

Bild: Samuel Faber

Mer från innehållet
De produktionsbaserade växthusgasutsläppen ökade med 5,8 procent till 51,6 miljoner ton CO2e i Sverige ifjol. Utvecklingen med ökade utsläpp syns ännu inte regionalt i statistiken för Skåne, eftersom nedbrutna siffror från Nationella emissionsdatabasen kommer med ett års eftersläpning. 
Transportsektorn står för den största andelen av Skånes samlade utsläpp (36 procent). Av transportsektorns utsläpp står personbilar för 63 procent, tunga lastbilar för 21 procent och lätta lastbilar för 11 procent. 5 procent har annat ursprung. 
Andelen bensin- och dieseldrivna personbilar i Skåne är 81 procent. 19 procent är elbilar, hybrider eller annat. 2019 dök den första tunga ellastbilen upp i Skåne och vid utgången av 2024 trafikerades vägarna av nästan 100 skånska ellastbilar, en fördubbling från året innan. 
Fortfarande är ändå bara 1 procent av Skånes tunga lastbilsflotta elektrisk. Marknaden för tunga ellastbilar befinner sig i en etableringsfas, medan lätta ellastbilar befinner sig i en tydlig tillväxtfas. Eldrivna personbilar närmar sig en mognadsfas.