Nyheter

Ny studie visar: Så kan ansökan om miljötillstånd effektiviseras

Den vanligaste orsaken till förseningar vid ansökan om miljötillstånd är myndigheternas långa handläggningstider vid kompletteringar i ett pågående ärende. Det visar en ny studie som granskar handläggningstiderna vid länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer och mark- och miljödomstolar. Tydligare delaktighet från prövningsmyndigheten i den tidiga samrådsfasen skulle höja kvalitén på ansökan från start, minska behovet av kompletteringar och förkorta den totala handläggningstiden.

Vad påverkar hur lång tid en miljötillståndsprövning tar och hur kan insikterna bidra till att effektivisera processerna? Det är utgångspunkten för studien ”Var tar tiden vägen” som visar att de största tidsvinsterna kan göras i förarbetet, innan ansökan lämnas in.

– Effektivare handläggning av tillståndsärenden är en vinst för både myndigheter och företag. Med rätt insatser kan handläggningstiden kortas och förutsebarheten förbättras. Resurser frigörs och investeringsklimatet stärks, säger Jonas Lundström, nationell industrisamordnare vid Accelerationskontoret som har regeringens uppdrag att underlätta för industrins gröna omställning och stärka svensk konkurrenskraft.

– Som företag måste du kunna få besked om när du kan få besked. Att handläggare från start anger tidsåtgången och sätter en tidplan för ett ärende är därför avgörande. Förutsebarhet måste till för att Sverige ska behålla sin konkurrenskraft och vara en attraktiv marknad för gröna industrisatsningar, säger Kristina Alvendal, nationell industrisamordnare vid Accelerationskontoret.

Rapporten är ett viktigt kunskapsunderlag och del av Accelerationskontorets arbete med att effektivisera myndigheternas tillståndsprövning. Analysen visar bland annat att:

➤ Stora förseningar uppstår i kompletteringsfasen. Hela 17 procent av kompletteringsärenden vid miljöprövningsdelegationerna har tagit över 100 dagar att handlägga.

➤ Det är huvudsakligen inte sökanden som dröjer med svar, utan prövningsmyndigheten som tar tid på sig att handlägga kompletteringsärenden.

➤ Hanteringen av enskilda handlingar är avgörande för den totala handläggningstiden av ett tillståndsärende. Antalet handlingar är av mindre betydelse.

➤ Handläggare kan ofta förutse vilka ärenden som kommer att ta lång tid redan när ansökan kommer in. Det handlar främst om ansökningar som är bristfälliga, men processtiden påverkas också av till exempel säsongsberoende naturvärdesinventeringar.

Om brister i ansökan kan förebyggas, till exempel genom tidig dialog mellan myndighet och företag och stärkt samrådsförfarande, kan processtiden kortas avsevärt. Accelerationskontoret lyfter fram tre insatser för att effektivisera tillståndsprocesserna:

Mät tiden – tillståndsmyndigheter behöver mäta handläggningstiden och kommunicera en tidsplan så att företag och kommuner kan planera sitt arbete.

Konsultativt uppdrag – tillståndsmyndigheter ska ha en rådgivande roll och från start fungera vägledande så att brister i ansökan förebyggs.

Begränsa antalet överklaganden – beslut om tillstånd ska fattas av ansvarig myndighet, inte i domstol. Vissa statliga myndigheters rätt att överklaga andra statliga myndigheters beslut bör tas bort helt. För andra utvalda myndigheter bör beslut om överklagan fattas av myndighetschefen, tillsammans med ett rapporteringskrav till regeringen och med en analys över beslutets samhällseffekter.

Läs rapporten här

Bild: Tumisu