Ikea, Arla eller Sca – vilket företag förtjänar priset som årets största grönmålare? Sedan 2009 har Jordens Vänner delat ut Sveriges minst attraktiva miljöpris: Svenska greenwashpriset. Målet är att uppmärksamma allmänheten på den falska gröna marknadsföring som företag, myndigheter och andra samhällsaktörer ägnar sig åt. Det är allmänheten som röstar fram vinnaren.
För femtonde gången delar Jordens Vänner i år ut Svenska greenwashpriset – miljörörelsens antipris till företag, organisationer och samhällsaktörer som framställer sina verksamheter som grönare och mer hållbara än de egentligen är. I år är Arla, Ikea och Sca finalister. Samma narrativ genomsyrar alla tre företags kommunikation: att stora företag leder vägen i omställningen och att vi kan fortsätta konsumera och leva precis som vanligt. Samtidigt visar forskningen det motsatta:
– Sveriges och världens utsläpp ökar, den biologiska mångfalden minskar och det är stora företag som driver på den negativa utvecklingen. Samtidigt arbetar nu EU och Sveriges regering för att riva upp lagstiftning som skulle hålla företag ansvariga för miljö och mänskliga rättigheter, säger Karmapriya Muschött och Jonathan Jansson Åkerberg, ordförande för Jordens Vänner.
Alla tre finalister har fått hård kritik från miljöorganisationer och forskare för hur de framställt sina verksamheter. Även om företagen kommer från olika branscher anser Jonathan och Karmapriya att det finns tydliga likheter dem emellan.
– Alla tre finalister bygger sin kommunikation på en väldigt romantiserad bild av svenskt företagande, med gröna skogar, röda gårdar och svenska råvaror. Det lurar oss att tro att vi gör tillräckligt och att omställningen går åt rätt håll. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. Redan i april har vi förbrukat vår andel av jordens resurser. Resten av året lever vi över våra tillgångar. Vi kritiserar inte det finalisterna faktiskt gör bra. Däremot att de genom sin marknadsföring bidrar till en felaktig bild av var vi befinner oss och vad omställningen faktiskt kräver. Alla tre finalister ger en väldigt förskönande bild av sina verksamheter avslutar Jonathan och Karmapriya.
Nomineringarna i korthet:
På Sca:s hemsida är citaten om klimatnyttan och hållbarheten många och skogarna levande och gröna. I de faktiska skogarna ser verkligheten tyvärr annorlunda ut. Sca hugger ner gammelskog med rödlistade arter, trotsar avverkningsförbud i renområden och hotas av vite för sina bristande inventeringar. När företaget i våras gick ut med att de planerade att lämna Fsc gjorde de det med motiveringen att miljömärkningen hotade deras klimatambitioner.
I själva verket tycks det främst vara Sca:s kortsiktiga ekonomiska vinster som hotas. Sca anser inte att ett “ekonomiskt bärkraftigt skogsbruk” är möjligt under Fsc. De över 7 miljarder kronor som företaget gjorde i vinst 2024 är förstås bara kaffepengar för Sveriges största skogsbolag. Sca använder sig gärna av bilder på gröna, levande skogar. En mer rättvis bild skulle vara de enorma kalhyggen som företaget lämnar efter sig.
Lyckliga kor på gröna ängar. Småskaliga bönder. Naturnära liv och röda små gårdar.
På Arlas hemsida varvas gröna slogans och bilder på betande kor med statistik och komplicerade uträkningar om ny hållbarhetsteknik. Ska man tro Arla sätts småskaliga lösningar, bönder, kor och hållbarhet i första rummet.
I själva verket är Arla världens femte största mejeribolag med större metanutsläpp än hela Nederländarnas jordbrukssektor – utan konkreta planer på att minska just metanutsläppen. Trots Arlas återkommande referenser till de betande kornas – och sin egen – centrala roll för bevarandet av biologisk mångfald ställde de sig dessutom bakom regeringens förslag om att inskränka betesrätten. Samtidigt lägger de mer resurser på marknadsföring än på faktisk omställning och har återkommande fällts för sina förskönande, gröna kampanjer om netto-noll-utsläpp och utsläppsminskningar.
”Använd mindre vatten – med en vattenkanna i plast för 19 kronor!” Ikea framställer sig ofta och gärna som en hållbarhetsaktör. I debattartiklar och intervjuer hävdar företaget att de är en del av omställningen och på Ikeas hemsida får du som konsument tips på hållbara livsstilsförändringar.
Samtidigt uppmanas du att konsumera mer. Ikea har under många år sålt in fast-furniture som en naturligt del av svensk kultur och sprider nu idealet över världen. Var femte sekund säljs en ny Billy-bokhylla – som möjliggjorts genom tallplantage som ersatt urskogar och våtmarker i Europa och Latinamerika.
Vi når inte våra klimatmål genom att köpa nya vattenkannor i plast, och vi räddar inte våra skogar med nya stolar. Att Ikea har en hållbarhetsstrategi med ambitiösa mål är positivt och vi ser gärna att Ikea fortsätter med sina faktiska hållbarhetssatsningar – men sluta med er falska gröna marknadsföring!
Det är allmänheten som både nominerar och röstar fram årets vinnare. Omröstningen pågår fram till prisutdelningen på Bokmässan i Göteborg den 27 september.
På jordensvanner.se/svenska-greenwashpriset-2025 kan du läsa nomineringarna i sin helhet och rösta på den du tycker förtjänar årets pris.