fischer får för andra gången i rad den prestigefyllda utmärkelsen ”Green Brand”. Certifieringen är en av de mest erkända och transparenta miljömärkningarna i Europa, och enligt fischer är det en vinst för kunderna.
fischerwerke, en del av fischer Group, har för andra gången i rad blivit utsett till ett av Tysklands Green Brands. Kvalitetsmärkningen är en utmärkelse som visar hur hållbart ett företag drivs. Certifikatet intygar att fischer har uppnått goda resultat inom områden som resursförbrukning, utsläpp, avfallshantering och intern såväl som extern dokumentation av hållbarhet.
För fischer betyder utmärkelsen att de kan visa upp essentiella och dokumenterade uppgifter om hållbarhet och resursförbrukning för sina kunder, vilket i stor utsträckning är en strategisk konkurrensparameter.
– Vi är stolta över att ha fått utmärkelsen igen. Green Brands har för andra gången i rad granskat vårt hållbarhetsarbete. Det hjälper oss att ständigt bli bättre. Samtidigt gör det att vi kan visa upp för kunderna specifika och transparenta miljöuppgifter om våra produkter, säger Christian Ziegler, avdelningschef för hållbarhet, miljö och energi hos fischer Group.
Vill visa vägen för en grönare bransch
För fischer Sverige, en del av fischer Group, är Green Brand-certifieringen en tydlig signal om företagets fortsatta fokus på hållbarhet och miljöansvar. Certifieringen handlar inte bara om att uppfylla lagkrav, utan också om att vara en aktiv deltagare i att främja hållbara affärsmodeller inom byggbranschen.
– Det är ett erkännande av vårt arbete. Vi ser det som ett viktigt steg framåt i vår strategi att erbjuda produkter och lösningar som uppfyller de högsta hållbarhetsstandarderna. Samtidigt visar vi ännu en gång att vi tar ansvar, att det finns handlingar bakom våra ord och att vi går i bräschen för hållbarhet och en cirkulär ekonomi, säger Niels Kold Nielsen, Nordic Managing Director för fischer.
Green Brand-certifieringen är en skyddad EU-registrerad märkning som endast tilldelas företag vars hållbarhetsarbete har verifierats av en obehörig tredje part. Certifieringen är resultatet av en grundlig utvärdering i tre steg och kräver att företagen uppvisar ett långsiktigt och dokumenterbart engagemang för ekologisk hållbarhet.