Nyheter

Amadeus och GBTA Foundation i ny allians för mer hållbara och tillgängliga affärsresor

Amadeus anslöt sig till GBTA Foundation som en ny företagspartner och bidrar direkt till dess branschomfattande People and Planet-program. På Planet-sidan gick Amadeus med i GBTA Sustainability Initiative som Silver-partner för att påskynda klimatåtgärder inom affärsresandet. På People-sidan blir Amadeus den första grundande allierade till GBTA Accessibility Initiative, som syftar till att säkerställa smidiga affärsresor för alla.

GBTA Foundation är den ideella, ändamålsdrivna delen av Global Business Travel Association (GBTA), den främsta branschorganisationen för affärsresor och möten. Stiftelsen samarbetar med branschpartners, regeringar, experter och andra likasinnade ideella organisationer för att driva fram positiva förändringar.

Delphine Millot, Managing Director, GBTA Foundation:

– GBTA Foundation arbetar för att skapa en stabil framtid för individer och team som knyter samman världen genom affärsresor, och det är ett nöje att utöka vårt samarbete med Amadeus. Att samarbeta med organisationer i centrum av reseekosystemet kommer att påskynda vårt uppdrag att omvandla affärsresor till en kraftfull kraft för en hållbar och tillgänglig framtid.

Att hantera resenärer med tillgänglighetsutmaningar har identifierats som en viktig prioritering för affärsresebranschen. Amadeus strävar efter att vara en katalysator för tillgängliga resor i hela branschen genom att erbjuda teknik som är utformad för att vara tillgänglig för alla, från resenärer till branschfolk med funktionsnedsättningar eller specifika behov, samt främja tillgängliga resor i samarbete med andra branschaktörer. Möjligheten att dela med sig av insikter baserade på bästa praxis genom partnerskapet med GBTA Foundation återspeglar denna ambition.

I sin första fas drivs GBTA Foundations initiativ Accessible Travel for All av tre sammankopplade arbetsflöden som syftar till att göra affärsresandet mer inkluderande och rättvist. Dessa inkluderar att skapa utbildningsresurser för att öka medvetenheten, främja branschsamarbete för att dela med sig av bästa praxis och säkerställa globalt engagemang genom regionalt relevanta, flerspråkiga resurser.

Emmanuelle Casado, Sustainability Solutions, Senior Manager, Amadeus:

– Det här beslutet är ett exempel på Amadeus engagemang för att stödja tillgänglighet och minskade koldioxidutsläpp inom affärsresandet. Vår position i reseekosystemet har gjort det möjligt för oss att bidra till GBTA Foundations Accessibility Toolkit som är utformad för att hjälpa reseansvariga att göra affärsresor smidigare för alla, medan vår långsiktiga ambition är att säkerställa tillgänglighet genom design i alla våra lösningar.

Som en del av Planet-initiativet bidrar Amadeus med sin expertis i ett antal arbetsgrupper, främst med fokus på att hjälpa organisationer att integrera metoder som minskar utsläppen från affärsresor. Amadeus hjälper också sina partners att identifiera och välja leverantörer som arbetar med hållbarhetsfrågor, samtidigt som man styr lanseringen av ett nytt forum för kunskapsutbyte om hållbart flygbränsle (SAF) som leds av GBTA.