Nyheter

Svitzer banbrytande bogserbåt snart i Helsingborgs Hamn

Svitzer tar ett stort steg mot mer hållbara hamntjänster i Öresund. Bolagets första bogserbåt som är en batterihybrid döptes nyligen i Köpenhamn och får inom kort Helsingborg som hemmahamn. Med sin klimatsmarta drift markerar fartyget en ny riktning för framtidens bogsering.

Med batterikapacitet på 1 818 kWh, laddning via landström och avancerad manövreringsteknik är Svitzer Ingrid ett banbrytande fartyg inom maritim hållbarhet. Hon kan utföra cirka 90 procent av sina uppdrag helt på el. Den beräknade reduktionen av koldioxidutsläpp ligger mellan 600 och 900 ton per år jämfört med konventionell drift.

– Vi vet att elektrifiering inte löser allt. Men det är det bästa steget vi kan ta här och nu, och vi gör det tillsammans med Helsingborgs Hamn, säger Mathias Jonasson, Cluster MD Scandinavia på Svitzer.

Dop med kunglig glans

Svitzer Ingrid döptes officiellt den 9 september 2025 av H.M. Drottning Mary i Köpenhamn. Ceremonin uppmärksammade både teknikskiftet och symboliken i namnet, som för tankarna till styrka, tradition och nordisk sjöfartshistoria.

Fartyget har tidigare kommunicerats under arbetsnamnet Svitzer Balder. Vid ceremonin fick hon namnet Svitzer Ingrid som är en hyllning till H.M. Drottning Ingrid.

Värdefull förstärkning för Helsingborgs Hamn

Fartyget anländer till Helsingborg inom kort och stärker Svitzers kapacitet i ett område med tät containertrafik.

Att Helsingborg valts som bas är ingen slump. Hamnen är långt framme när det gäller landströmslösningar för fartyg, vilket gör det möjligt att ladda eldrivna bogserbåtar effektivt mellan uppdragen.

För Helsingborgs Hamn innebär Svitzer Ingrid både en hållbarhetsvinst och förstärkt service till anlöpande rederier.

Fakta: Svitzer Ingrid

Typ: Azimuth Stern Drive (ASD)

Design: Robert Allan Ltd.

Byggd av: Sanmar Shipyard

Längd: cirka 25 meter

Drivning: Batterihybrid med dieselgenerator som reservkraft

Batterikapacitet: 1 818 kWh

Bollard pull: cirka 70 ton

Besättning: 3 personer per skift

Placeringshamn: Helsingborg

Beräknad utsläppsminskning: 600–900 ton CO₂ per år