Den cirkulära marknadsplatsen refurbed når nu nästa milstolpe med 40 000 produkter i sortimentet. Samtidigt visar en ny undersökning att många svenskar fortfarande tror att rekonditionerat främst handlar om mobiltelefoner – trots att marknaden redan omfattar allt från hårfönar till kaffebryggare.
– Utvecklingen går snabbare än många tror. Vi vill visa att nästan allt vi använder i vardagen kan repareras och få ett nytt liv, säger Kilian Kaminski, medgrundare av refurbed.
refurbed har på kort tid blivit en av Europas största marknadsplatser för rekonditionerade produkter. Nu når bolaget nästa milstolpe, med 40 000 produkter i sortimentet. Idag finns allt från mobiler och datorer till köksmaskiner, högtalare, elcyklar och stylingverktyg att köpa rekonditionerade, det vill säga tidigare använda produkter som reparerats och återställts till nyskick.
Men en ny undersökning från refurbed visar att många svenskar fortfarande tror att rekonditionerat bara handlar om smartphones och datorer.
Medan åtta av tio känner till att mobiltelefoner finns att köpa rekonditionerat, är kunskapen betydligt lägre för andra produktkategorier: Endast 41 procent vet att köksmaskiner går att köpa rekonditionerade, 35 procent har vetskap om rekonditionerade hörlurar och så få som 19 procent känner till rekonditionerade styling- och skönhetsprodukter.
– Om konsumenter inte vet att alternativen finns, kommer de heller inte att leta efter dem. Men utvecklingen går snabbare än många tror. Vi vill visa att nästan allt vi använder i vardagen kan repareras och få ett nytt liv. Det finns redan tusentals produkter på marknaden som fungerar som nya, men till lägre pris och med ett lägre klimatavtryck, avslutar Kilian Kaminski, medgrundare av refurbed.
De rekonditionerade produkterna hos refurbed repareras, testas och rensas för att fungera som nya, och säljs sedan upp till 40 procent billigare än nypris. Alla köp omfattas dessutom av 12 månaders garanti och 30 dagars provperiod.
Prylarna som svenskarna inte vet att man kan köpa rekonditionerade
Så stor andel av svenskarna känner inte till att dessa produkter kan köpas rekonditionerade:
Styling- och skönhetsprodukter – 81 %
Hörlurar – 65 %
Köksmaskiner – 59 %
Högtalare – 55 %
Smartklockor – 54 %
De mest kända kategorierna inom återbrukad elektronik är mobiltelefoner, datorer och läsplattor, som 80 procent, 74 procent respektive 68 procent av svenskarna känner till att man kan köpa rekonditionera