Nyheter

Stockholm testar klimatsmarta betongplattor och nygammal anläggningsmetod i Hagastaden

Stockholms stad kommer testa tre nya typer av betongplattor, med lägre klimatavtryck, på en del av Ynglingagatan. Staden passar samtidigt på att utvärdera den nygamla anläggningsmetoden där trottoarer byggs upp utan ett lager asfalt under betongplattorna som förstärkning.

I utvärderingen beräknar Stockholms stad att klimatbesparingen är 4 ton koldioxid jämfört med konventionella betongplattor och arbetsmetod. Ger utvärderingen goda resultat kan besparingen bli 150 ton koldioxid när trottoarer och andra ytor anläggs i östra Hagastaden.

Staden vässar kraven och prövar nya lösningar

Under hösten kommer vad som ser ut som helt vanliga betongplattor ersätta nuvarande beläggning på Ynglingagatan nr 1-9. Klimatbesparingen handlar om innehållet i betongplattorna och produktionsmetoden, samt att de anläggs utan underliggande asfalt. Tack vare inblandning av slagg* respektive flygaska* går det åt en mindre mängd cement i plattorna. En av betongplattorna är tillverkad med cement framtagen genom den nya CCS-tekniken, där koldioxiden fångats in redan vid produktionen, vilket möjliggör noll nettoklimatavtryck.

Tack vare att Stockholms stad har vässat sina klimatkrav kommer man att testa tre nya typer av klimatsmarta betongplattor utvecklade av två olika leverantörer, Benders och S:t Eriks.

–Vi har utmanat leverantörerna att gå ett steg längre för att vi tillsammans ska bidra till minskade koldioxidutsläpp från vår verksamhet. Som stor beställare har vi ett ansvar att gå före och tillsammans utveckla nya lösningar och produkter för att minska klimatpåverkan av det vi bygger, säger Mónica Nunes, byggprojektledare Stockholms stad.

Realistisk testbädd under två vintrar

Platsen på Ynglingagatan har valts för här finns flera garageinfarter och hållfastheten kommer testas under realistiska förhållanden med belastning från många fordon. De befintliga betongplattorna på Ynglingagatan kommer att återanvändas på annat ställe i Hagastaden. Utvärderingsperioden sträcker sig över två vintersäsonger för att få säkrare resultat. Stockholms stad har samma kvalitetskrav på betongplattorna i testet som inom andra entreprenader.

Lättare men dyrare

Projektet är inte bara positivt ur ett hållbarhetsperspektiv, utan de lättare plattorna är även fördelaktiga ur arbetsmiljösynpunkt. De är drygt tre kilo lättare än en traditionell platta.

Betongplattorna i testområdet är ca 30–50% dyrare än konventionella plattor. Hagastaden har ansökt och fått centrala klimatinvesteringsmedel från staden för att kunna genomföra testet. Om eller när klimatsmartare betongplattor börjar produceras i större skala så beräknas priset att bli lägre.

– Vi har analyserat vilka åtgärder som ger störst klimatnytta för pengarna i kommande delar av stadsutvecklingsprojektet Hagastaden och klimatsmartare betongplattor ger bra utdelning. Andra åtgärder som ger stor koldioxidbesparing är att återbruka material vilket vi också gör, säger Mónica Nunes.

Stockholms stad strävar efter att verksamheten ska vara fossilfri år 2030 och klimatneutral år 2040.

PÅ bilden: Mónica Nunes, byggprojektledare Stockholms stad, leder testet

Foto:Märit Wikström Stockholms stad

*Flygaska är en restprodukt från koleldade värme- och kraftverk och slagg är en restprodukt från järnframställning.