Nyheter

Solpaneler på lastbilstak ska minska bränsleförbrukningen

Just nu genomför DHL pilotprojektet där tio lastbilar över hela Sverige har utrustats med solpanaler. Det är ett test där man under ett år ska mäta hur mycket solenergi kan minska bränsleförbrukningen hos tung trafik.

Solpanelerna testas från Luleå i norr till Helsingborg i söder – regioner med vitt skilda förutsättningar för solenergi.

– Tekniken och materialen för solceller har utvecklats under många år och detta är en mycket tunn solcellspanel i ett nytt material som ska fungera trots de tuffa förhållanden som råder på vägarna. Vi följer testet med stort intresse och hoppas kunna använda den här tekniken för att minska bränsleförbrukningen, sägerYlva Öhrnell, Hållbarhetschef på DHL Freight.

Lastbilarna i testet har redan ett lägre klimatavtryck eftersom de drivs med biobränslen som HVO och biogas. Elen från solpanelerna går direkt in i motorns batteri och driver baklyft- och kylanläggning. Detta minskar belastningen på generatorn, vilket i sin tur minskar den totala bränsleförbrukningen.

Lastbilarnas bränsleförbrukning övervakas noga och följs upp under hela testperioden. Testet följer hur mycket solenergi som genereras i de olika geografiska delarna av Sverige, exempelvis hur midnattssolen och den mörka perioden på vintern i norra Sverige påverkar resultatet.

– I den här piloten bygger vi vidare på positiva resultat från dieselfordon där våra solpaneler har minskat bränsleförbrukningen och motsvarande utsläpp med 4-7%. Tillsammans med DHL Freight Sverige ser vi fram emot att kunna mäta resultat i transporter med alternativa bränslen, säger Anders Mikkelsen från Green Energy.

Tekniken är en så kallad CIGS-teknik med tunna solpaneler som kan anpassas exakt efter utrymmet på lastbilens tak, vilket garanterar optimala förutsättningar för att ta tillvara solenergi utan att kompromissa med fordonets aerodynamik. Elen går rakt in i fordonets batteri och kan tas tillvara.

– Vi är väldigt glada över att samarbeta med DHL Freight Sverige i denna ambitiösa pilotstudie som kombinerar förnybar solenergi med fossilfria fordonsbränslen för att tänja på gränserna över vad som är möjligt inom hållbara transporter. Tillsammans testar vi inte bara teknik – vi driver innovation som för transportindustrin närmre fossilfrihet, säger Anders Mikkelsen från Green Energy.

– För att nå våra klimatmål måste vi hela tiden testa nya innovationer som kan bidra till ytterligare framsteg, avslutar Ylva Öhrnell, Head of Sustainability, DHL Freight Sverige.