Nyheter

Hur ska godstransporter organiseras i framtiden – vilken teknik och vilka trafikslag ska användas?

Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.

Trots att en effektiv logistik är en förutsättning för en omställning till en cirkulär ekonomi finns det än så länge inte så mycket forskning och kunskap om detta. På något sätt har logistiken för de cirkulära flödena glömts bort, eller prioriterats ned, jämfört med forskningen och diskussionerna om tekniska lösningar, affärsmodeller och nya material i en cirkulär ekonomi.

– Vi ser att nya flöden av cirkulära produkter och material är på intåg och att detta påverkar våra logistiksystem och transporter. För att cirkulära produkter och material ska kunna konkurrera med nytillverkade produkter och jungfruliga material behöver logistiken vara kostnadseffektiv. Dessutom krävs det att transporter oavsett flöde är fossilfria och resilienta, säger projektledaren Linea Kjellsdotter Ivert, forskningsledare på VTI.

Syftet med projektet är att utveckla och utvärdera transportlösningar och nya tjänster för cirkulära flöden. Projektet genomförs i nära samarbete med forskare på RISE och LiU samt aktörer involverade i transporter och cirkulär ekonomi.

Mer precist ska cirkulära flöden av fyra material och produkter studeras:

Textilier

Projektet ska utveckla och utvärdera transportlösningar från olika insamlingsplatser till Oslo hamn och därifrån vidare till sorteringsanläggningar i Europa.

– För att nå en ökad cirkularitet av textilier behövs mer återanvändning och materialåtervinning. Detta innebär större volymer av textilier för export till andra länder. Den insamling som görs idag är fokuserad på återanvändning och är fragmenterad med insamlingsaktörer som använder egna transporter. Här behövs nya lösningar för att hantera de allt större volymer som dessutom ska avsättas på olika sätt, fortsätter Linea Kjellsdotter Ivert.

Schaktmassor

Transportlösningar för att forsla lera från infrastrukturprojekt i Västra Götaland till en fabrik i danska Hinge. Leran ska användas för att producera LECA-kulor och ska på vägen också passera Ragn-Sells förbehandlingsanläggning i Marieholm.

Industriell symbios

Utveckling av nya industriella flöden med koppling till Händelö Eco-Industrial Park, HEIP, i Norrköping.

Elbilsbatterier

Utveckling och utvärdering av transportlösningar till och från Stena Recyclings återvinningsanläggning i Halmstad. Anläggningen hanterar elbilsbatterier från flera europeiska länder och har en kapacitet på 30 000 batterier per år.

Projektet Framtidens transportlösningar och nya tjänster i en cirkulär ekonomi – för ökad hållbarhet och resiliens har en total budget på 6,9 miljoner kronor och finansieras med 5,1 miljoner av Energimyndigheten. Företagspartners är Ragn-Sells, Norrköpings hamn, Hallands Hamnar, Stena Recycling, Logistika, Händelö Eco-Industrial Park samt Oslo Hamn.

Bild: Jan Paulussen