Nyheter

Återbruk av fordonsdelar kan halvera utsläppen

Renoverade delar minskar klimatpåverkan i tillverkningsledet med 50–80 procent jämfört med nytillverkade delar. Fordon behöver därför konstrueras för service och reparation redan från början.

I dag riktas fokus ofta mot det som sker när fordonen rullar, men stor klimatnytta finns också bakåt i kedjan: hur delarna är byggda, om de går att plocka isär och om de kan få ett andra liv. När en komponent kan repareras i stället för att ersättas med en ny sparas material, energi och pengar.

Svenska Fordonsbranschen: bygg för reparation från start

Svenska Fordonsbranschen vill att reglerna anpassas till verkstadens verklighet. Krav på reparerbarhet ska finnas redan i de regler som avgör om nya fordon får säljas, så att de byggs för att kunna lagas och underhållas över tid. För elfordon handlar det särskilt om batterier som ska vara uppbyggda i utbytbara moduler. Standardiserade infästningar och tydliga instruktioner gör arbetet säkrare och mer effektivt.

– För att ta vara på den stora klimatnyttan måste fordon gå att laga. Vi vill se krav på reparerbarhet i regelverken och batterier som kan plockas isär, så att delar kan återbrukas i stället för att bytas i sin helhet, säger Lars Bergmark, vd på Svenska Fordonsbranschen.

Mot en cirkulär vardag

Målet är en fungerande cirkulär vardag där återbruk är ett naturligt förstahandsval. Då ökar livslängden på fordonen, kostnaderna sjunker över tid och resursanvändningen minskar.

Det här visar en ny europeisk FAAS-studie

Över 1 100 grossister och verkstäder i Europa har svarat. Resultatet visar att många redan använder renoverade delar, men andelen är fortfarande låg.
Hinder är bland annat begränsad tillgång, varierande stomreturer och otydliga eller icke-standardiserade returvillkor.
Riktad information och marknadsföring mot verkstäder kan öka användningen. Konsumenter känner ofta inte till att renoverade delar finns.

Läs mer: FAAS, European Study on Remanufacturing – finns att hämta här: https://www.faasforum.eu/european-study-on-remanufacturing

Bild: Bernd Hildebrandt