Nyheter

Preem fortsätter sin satsning på förnybara drivmedel och elektrifiering: Öppnar ny station i Norrköping

Under onsdagen öppnade bolaget en ny, modern automatstation i Jursla, Norrköping, strategiskt placerad vid E4:an. Stationen erbjuder både elbilsladdning och förnybara drivmedel för att göra det enklare för fler att köra mer hållbart.

Den nya stationen på Cylindervägen 1 erbjuder ett brett utbud av alternativ:

Preem Redefine HVO100 – förnybar diesel och kompatibelt med de flesta dieselmotorer.

Elbilsladdning upp till 300 kWh – ett viktigt steg i Preems satsning i att bidra till elektrifiering av transportsektorn.

Preem Evolution Diesel och Bensin 95 – drivmedel med reduktionsplikt.

– Att nu kunna öppna en ny station i Norrköping känns fantastiskt. Vi vill vara en möjliggörare i omställningen. Genom att erbjuda både el och förnybart på samma plats gör vi det enklare att minska utsläpp av växthusgaser, oavsett vilket fordon de kör, säger Patrik Johansson chef för Preems stationskedja i Sverige.

Kunskap och tillgänglighet nycklar i trafikens omställning

En Kantar-undersökning beställd av Preem visar att 6 av 10 svenska dieselförare tycker det är viktigt att minska sina egna utsläpp från bilkörningen. Men kunskapen är låg. Hela 82 procent av svenska bilförare har bristande kunskap om HVO100 och 42 procent har aldrig ens hört talas om det.

– Vi ser att många tror att det enda sättet att minska utsläppen av växthusgaser är att köpa en elbil, men sanningen är att det går att tanka förnybar diesel som Preem Redefine HVO100. Det är en förnybar diesel som kan minska utsläppen av växthusgaser med minst 90 procent*, utan att du behöva byta ut din dieselbil. Det handlar om kunskap och tillgänglighet, säger Patrik Johansson.

Mer än elektrifiering behövs för att nå transportsektorns klimatmål

Elektrifieringen av transportsektorn är viktig för att minska utsläppen från vägtransportsektorn som i dag står för omkring en tredjedel av Sveriges totala klimatutsläpp. Under 2024 ökade dessutom utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken med 18 procent. Även forskare och myndigheter är eniga: elektrifiering är viktigt, men det räcker inte. Därför måste andelen förnybara flytande drivmedel öka för att Sverige ska nå klimatmålet om 70 procents minskning till 2030 i jämförelse med 2010.

– Utsläppen av växthusgaser måste minska här och nu, och ju längre tid vi väntar desto dyrare och svårare kommer omställningen att bli. Med hjälp av att tanka Preem Redefine HVO100 kan bilförare redan i dag fasa ut det fossila till förmån för det förnybara. Det möjliggör för fler i transportsektorn att minska sina utsläpp av växthusgaser i linje med Sveriges och EU:s klimatmål, säger Patrik Johansson i en avslutande kommentar.

Preem Redefine HVO100 fungerar i de flesta moderna dieselbilar och ger likvärdig prestanda som vanlig diesel.

*Metoden för beräkning av växthusgasutsläpp i gram CO2ekv/MJ har gjorts i enlighet med artikel 31 i EU-direktivet om förnybar energi (2018/2001/EU)(”RED II”). Referensvärdet som används för fossilt transportbränsle är 94 gram CO2ekv/MJ enligt bilaga V i REDII och används för beräkning av procentuell reduktion.