Nyheter

Experter: Ny miljöprövningsmyndighet räcker inte för enhetliga och effektiva tillståndsprocesser

Från 2027 ska en ny miljöprövningsmyndighet ta över ansvaret för tillståndsärenden från länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer. Det är en del av miljötillståndsutredningens förslag för att effektivisera miljöprövningen och skapa en mer förutsägbar process. Setterwalls experter inom miljörätt välkomnar förändringen, men menar att myndigheten i sig inte löser de grundläggande utmaningarna.

– Så länge regelverket inte ändras kommer prövningarna att präglas av samma problem som idag, säger Tove Andersson, advokat och delägare på Setterwalls Advokatbyrå.

Setterwalls Advokatbyrå är en av Sveriges största och äldsta aktörer inom affärsjuridik. Byrån är ledande inom miljö- och energirätt och i expertgruppen ingår Tove Andersson, advokat och delägare på Setterwalls kontor i Malmö. Hon har arbetat med miljörätt i över två decennier och är i dag en av Sveriges mest anlitade rådgivare i komplexa tillståndsfrågor.

Tove Andersson kommenterar nu regeringens plan att inrätta en ny myndighet för miljöprövning. Förändringen innebär i ett första skede att den nya myndigheten tar över de ärenden som i dag handläggs av miljöprövningsdelegationerna vid länsstyrelserna. Syftet är att effektivisera miljöprövningen och skapa en mer förutsägbar process.

– Det är rimligt att tro att den nya myndigheten kan ge förutsättningar för mer enhetliga bedömningar, vilket bör underlätta för både företag och myndigheter. Men så länge regelverket inte ändras kommer prövningarna att präglas av samma problem som idag. Det krävs konkreta, materiella reformer för att nå regeringens mål om inte minst mer förutsägbara processer, säger Tove Andersson, advokat och delägare på Setterwalls.

Dessutom, vilket hon menar är minst lika viktigt, måste myndigheter som är remissinstanser tydligare dra åt samma håll.

Tove Andersson lyfter vikten av att den nya myndigheten byggs upp med rätt kompetens, så att den erfarenhet som i dag finns i mark- och miljödomstolarna tas tillvara. Hon framhåller även behovet av att samordna miljötillståndsutredningen med andra pågående reformer.

– Ska förändringarna ge effekt behöver vi se till helheten. Miljötillståndsutredningen, dess tilläggsdirektiv och även flera andra initiativ som berör prövningsfrågor, som implementeringen av förnybartdirektivet, måste samordnas så att de stärker varandra och inte riskerar att skapa nya hinder. Samtidigt finns det flera åtgärder som kan införas redan nu, inom dagens regelverk, för att snabbt få till bättre processer, säger Tove Andersson.

Tre reformer för tydligare och mer rättssäkra miljöprövningar

För att den nya miljöprövningsmyndigheten ska få verklig effekt pekar Tove Andersson ut tre förändringar som hon menar tillsammans kan ge tydligare och mer förutsägbara tillståndsprocesser:

Tydliggör lokaliseringsregeln.
Tillämpningen av den vida bestämmelsen om platsval i miljöbalken är inte förutsägbar, i synnerhet vid nyetableringar. Bestämmelsen behöver stramas upp för att klargöra vad som måste visas för att en plats ska anses lämplig.

Förändra det kommunala vetot för vindkraft.
Det kommunala vetot är i dag en av de största osäkerhetsfaktorerna för nya energiprojekt. En rättssäker och tydlig lösning behövs för att skapa långsiktighet och ge förutsättningar för fortsatt utbyggnad av förnybar energi.

Inför ”guldkornet” i miljötillståndsutredningen redan nu.
Enligt förslaget till 20 kap. 28 § i miljöbalken ska den som uppfyller alla krav i miljöbalken också få miljötillstånd – en enkel förändring som, enligt Tove Andersson, kan införas som en separat bestämmelse redan nu, utan att vänta in ytterligare utredningar.