Gröna och klimatsmarta lösningar är naturliga – ja, nödvändiga i ett större perspektiv – för fjällturismföretaget Skistar. Och vägen dit går bland annat via elektriska maskiner och batterilager som entreprenören Kewab Dalarna hyr av Swecon Rental.
– Det senaste projektet i Tandådalen med EC230 Electric var mycket lyckat, säger Per Granås, inköpschef på Skistar.
Skistar driver Skandinaviens fem största skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. De senaste åren har Skistar varit mycket drivande i elektrifieringen av verksamheten.
– Det handlar om basen för vår verksamhet, den skandinaviska vintern. Att minska klimatpåverkande utsläpp är ett självändamål för oss, kan man säga. Vi vill vara det goda exemplet, visa att det fungerar med elektriska lösningar, säger Per Granås.
Ambitionen finns även på pränt i Skistars långsiktiga målsättning när det gäller hållbarhet: koldioxidavtrycket ska, med 2020 som basår, minska med 50 procent till 2030 och samma år ska samtliga fordon inom koncernen vara eldrivna.
– I dagsläget använder vi cirka 700 fordon i verksamheten. Av dessa är nu drygt 110 eldrivna och elektrifieringen fortsätter, fortsätter Per Granås.
Kewab Dalarna, med drygt 50-talet anställda, har en stor del av sin verksamhet koncentrerad till Malung och Sälenfjällen. Samarbetet med Skistar är mångårigt och väl etablerat. Bland annat har Kewab bemannat flera av de elektriska Volvo hjullastare som Skistar hyr.
Det senaste samarbetsprojektet var bygget av två ankarliftar på 700 meter i Tandådalen i somras. För ändamålet hyrdes en Volvo EC230 Electric som ”tankades” från PU500, ett mobilt batterilager.
– Vi hade en fördjupad diskussion med Skistar och bestämde oss för att själva hyra den stora elektriska bandgrävaren och batterilagret på ett år, säger Lars Åremark, vd på Kewab Dalarna och fortsätter.
– Jobbet i Tandådalen täckte bara halva hyrperioden, men vi vill testa den här stora elektriska maskinen ordentligt. Jag både tror och hoppas att vi hittar andra projekt med miljöprofil som maskinen passar för.
Lyckat försök
Så här långt har testet fallit ut till belåtenhet.
– Det är alltid lite inkörning med en ny maskin, men sedan har den funkat väldigt bra. Det vittnar även föraren om, säger Lars Åremark som för några veckor sedan fick en ny Volvo L90 Electric hjullastare levererad från Swecon.
– Den ska gå hos Skistar i Tandådalen. Faller det bra ut, så tror jag att vi har ytterligare två eller tre L90 Electric i Sälenfjällen nästa säsong.
Gustav Boberg – segmentsansvarig på Volvo Construction Equipment – arbetar med att driva på elektrifieringen av anläggningsmaskiner inom utvalda segment av anläggningsbranschen och följde maskinens arbete noga.
Under de första sex veckorna av projektet hade Volvo EC230 Electric inga lokala utsläpp, men uppströms produktion av förbrukad el här i Sverige innebar växthusgasutsläpp på ca 180 kilo. Motsvarande dieselmaskin som kördes på HVO100, hade totala utsläpp under samma period (lokala och uppströms) på cirka 1 000 kilo koldioxid. Hade maskinen körts på vanlig B7 diesel hade utsläppen legat på drygt sex ton koldioxid för samma förbrukade bränslemängd. Jämförelsen mellan eldrift och HVO100 resulterade i en energikostnadsbesparing på drygt 17 000 kr.
Funkar överallt
– Det intressanta är att elektrifieringen är möjlig även utanför storstäderna. Det funkar även i fjällen och Skistar går i bräschen för att visa på möjligheterna, säger Gustav Boberg. Per Granås är nöjd med projektet i Tandådalen, men vill se elektrifieringen i ett större perspektiv.
– Tekniskt fungerar EC230 Electric utan problem, ekonomiskt har vi en bit kvar för att det ska vara huvudorsaken till omställning. Med Skistar övergripande målbild blir detta dock genomförbart redan nu. Dock behöver de ekonomiska modellerna för att hyra eller äga elektriska entreprenadmaskiner uppdateras och förbättras. Det är något för alla parter: tillverkare, säljare, entreprenörer och kunder. Tillsammans får vi till det!