Nyheter

Sverige kan bli ledande i klimatsmart sjöfart – men otydliga spelregler bromsar utvecklingen

Sverige kan ta täten i omställningen till klimatsmarta marina bränslen – men den riskerar att fördröjas av höga kostnader och otydlig politisk styrning. Det visar en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet där Luleå Hamn är en av de studerade hamnarna.

Den nya rapporten som undersöker marknadsförutsättningarna bland de åtta länderna runt Östersjön visar att så kallade vätgasbaserade elektrobränslen – såsom elektroammoniak och elektrometanol – blir avgörande för att sjöfarten ska nå sina klimatmål. Detta, då sjöfarten är en av de branscher som har svårast att ställa om till fossilfri drift.

Rapporten visar också att energibolag och hamnar ser de nya bränslena som nödvändiga på lång sikt. Aktörer tvekar däremot att investera när de varken vet hur stor efterfrågan blir eller vilken bränsletyp som kommer att dominera.

John Sundvall, teknisk chef på Luleå Hamn bekräftar den bilden och ser utveckling av förnybara bränslen som en nödvändighet för att möta framtida krav från rederier och industri.

– I norra Sverige pågår en omfattande energiomställning av industrin som har möjlighet att komma sjöfarten till del. Som transportnav och en av EU:s strategiskt utpekade hamnar vill vi bidra till omställningen. Det är möjligt att bygga infrastruktur för att både bunkra och exportera bränslen härifrån, men för att vi ska kunna investera behöver marknaden bli säkrare, säger han.

Norrbotten har särskilt goda förutsättningar

Den omfattande kartläggningen visar att närmare 300 vätgasrelaterade projekt planeras runt Östersjön. Flera länder positionerar sig som framtida producenter och exportörer, en nyckel för att nå klimatmålen. Sverige och Norrbotten har särskilt goda förutsättningar att utveckla elektrobränslen tack vare starka kluster av industrier, fossilfri elproduktion och tillgång till koldioxid som släppts ut från biologiskt material, så kallad biogen koldioxid.

– Vi har mycket att vinna på att bygga upp en inhemsk produktion av elektrobränslen. Det stärker energisäkerheten, skapar nya värdekedjor och kan ge Sverige en framtida exportroll för fartygsbränslen, samtidigt som sjöfarten får tillgång till de klimatsmarta bränslen som behövs, säger Linda Styhre, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet tillika en av rapportförfattarna.

Fakta: Kunskapsbas för förnybara bränslen i sjöfarten

Rapporten är framtagen inom projektet H2Derivatives@BSP.

I den svenska delen samarbetar IVL Svenska Miljöinstitutet med Closer Lindholmen Science Park, LTU Business, Luleå Hamn och Piteå Hamn. Projektet finansieras av Interreg Baltic Sea Region, med medfinansiering från Europeiska unionen och stöd av Trafikverket.

Ladda ner rapporten: H2-Derivatives Market Analysis for Baltic Sea Ports as green energy hub