Trafikförvaltningen i Region Stockholm har fått i uppdrag att bygga energilager och testa den elektriska bärplansbåten Nova på en ny sträcka. Den här gången i skärgården.
Tidigare har den elektriska bärplansbåten Candela P-12 ’Nova’ testats i SL-trafiken på linje 89:ans sträckning mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholms innerstad. Projektet är fortfarande i utvärderingsfasen men redan nu har ett nytt projekt med Nova beslutats.
Även denna gång ska resenärer få möjlighet att åka med ’Nova’ som har en teknik som gör att båtens skrov lyfts upp från vattenytan på bärplanen, som fungerar som vingar i vattnet. Exakt rutt är ännu inte bestämd men driftstarten är planerad till sommaren 2026 och det kommer ske i Waxholmsbolagets trafik.
– Nu tar vi testarenan för snabba, utsläppsfria och energisnåla fartyg till Stockholms skärgård. Målet är att testa en systemlösning där vi kan minska utsläppen och optimera energiförbrukningen i sjötrafiken, i verkliga förhållanden. Samtidigt vill vi få fler resenärer att vilja resa med oss, säger Johan Nordenblank, tillförordnad trafikdirektör på trafikförvaltningen.
Energilager kopplas till elnätet
Projektet är ett samarbete mellan Trafikförvaltningen i Region Stockholm, trafikutövaren Blidösundsbolaget och fartygstillverkaren Candela Technology, samt med stöd från Energimyndighetens program Hållbara Transportsystem.
Syftet är att driva på utvecklingen av elektrifierad skärgårdstrafik och den infrastruktur som behövs för att göra det möjligt, vilket innefattar etableringen av laddplatser i områden där elnätet inte alltid har tillräcklig kapacitet. Det innebär bland annat att inrätta ett högeffektivt energilager och integrera det med befintligt elnät och även olika samhällsnyttor som kan uppfyllas.
Laddning vid ponton
– Det finns en del tekniska utmaningar med att köra eldrivna fartyg mellan skärgårdsöarna. I det här projektet löser vi förhoppningsvis några av dem med en ponton utrustad med ett batteripaket anslutet till marknätet, där fartyget får möjlighet att ladda mellan turerna, fortsätter Johan Nordenblank.
Projektet kommer pågå mellan 2026 och 2028. Prognosen för trafikförvaltningens del av budgeten är satt till 22,5 miljoner kronor.
Fakta: Testbädd innovativa lösningar och ny teknik i skärgårdstrafiken
Konceptet bygger på att högeffektsenergilager placeras ut på strategiska platser. Dessa lager gör det möjligt att snabbt överföra el till fartygen vid behov, samtidigt som det lokala elnätet inte överbelastas vid laddningstillfället. På så sätt skapas tillfälligt kraftfulla laddpunkter som stödjer elektrifierad sjötrafik även i områden med begränsad nätkapacitet.
Ambitionen är även att utforma energilagret så att det harmonierar med skärgårdens natur och arkitektur.
Projektet är initierat inom Trafikförvaltningen i Region Stockholm tillsammans med projektparterna trafikutövaren Blidösundsbolaget och fartygstillverkaren Candela Technology, samt med stödfinansiering av Energimyndigheten.
Regionens mål med projektet är att snabbt öka kunskapen kring lösningar som kan stärka förmågan att kravställa och främja en övergång till emissionsfri sjötrafik.