Samtidigt som modeföretagen fortsätter att ta en ledande roll i klimatomställningen försvårar beslutsfattare företagens möjligheter att minska sina utsläpp i den takt och omfattning som krävs. Smartare och bättre utformade klimatstyrmedel behövs akut—regelverk som belönar företag som vidtar meningsfulla åtgärder och sanktionerar dem som inte gör det.
– STICA-medlemmarnas framsteg, om än långsamma, visar att företag inte har någon som helst ursäkt för att inte agera i klimatfrågan, säger Michael Schragger, direktör för STICA. Men för att säkerställa att dessa åtgärder ligger i linje med vetenskapligt baserade mål, adresserar klimatrelaterade risker för arbetare i produktionskedjan och bidrar till att bygga robusta leverantörskedjor, måste beslutsfattare ta bort hinder och göra klimatarbete till en verklig drivkraft för innovation och omställning i branschen.
Detta är några av de centrala insikterna från 2025 års Progress Report, som nyligen publicerats av The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action (STICA). Rapporten ger en omfattande överblick över klimatarbetet hos initiativets 53 företagsmedlemmar. 35 av dessa har minskat sina absoluta utsläpp sedan basåret och 26 av dessa är på väg att nå sina Scope 3-mål. Av dessa 26 har sju även lyckats både minska sina absoluta utsläpp samtidigt som de ökat sina intäkter. Under samma period har elva medlemmar sett sina absoluta utsläpp öka sedan basåret, vilket kan bero på användning av mer exakt data, tillväxt, otillräckliga åtgärder och/eller en fördröjning mellan implementering av klimatåtgärder och synliga resultat.
Maria Schartau, Sustainability Manager för Snickers Workwear, en av STICA-medlemmarna, understryker utmaningen:
– Vi är engagerade i vårt klimatarbete och gör framsteg. Men i takt med att vårt företag växer blir det alltmer utmanande att minska utsläppen i den omfattning och takt som krävs. Utan tillräckliga ekonomiska incitament och lika konkurrensvillkor är det svårt att upprätthålla framdriften. Försvagad EU-klimatlagstiftning gör klimatarbetet ännu svårare. Vi behöver smartare lagstiftning som underlättar investeringar i cirkulära system, innebär verkliga sanktioner för uteblivna utsläppsminskningar och belönar företag som agerar.
STICA uppmanar intressenter, branschledare och beslutsfattare att ta del av de detaljerade resultaten och data som både lyfter fram framgångar och synliggör de kritiska områden där brådskande åtgärder krävs inom mode- och textilsektorn.
Läs hela rapporten här: http://www.sustainablefashionacademy.org/STICA/ProgressReport2025/
Bild: FULVIO_TOGNON