Lindex stärker sitt hållbarhetsarbete genom att satsa på full spårbarhet i hela leverantörskedjan. Som en del av detta implementerar modeföretaget den digitala plattformen TextileGenesis, som möjliggör spårning av varje produkt, från fiber till färdigt plagg.
Med den digitala plattformen TextileGenesis kan Lindex ytterligare stärka sitt proaktiva hållbarhetsarbete genom spårbarhet från fiber till färdigt plagg. Genom att dokumentera materialets väg skapas transparens och en tydlig överblick över materialflöden, vilket möjliggör insamling och analys av hållbarhetsdata som vattenanvändning, utsläpp och arbetsvillkor. Detta ger bättre underlag för beslut och stärker det långsiktiga hållbarhetsarbetet.
– ¨Lindex satsning på 100 procent spårbarhet är ett starkt föredöme för modebranschen. Genom att digitalisera materialets resa från fiber till plagg får varumärken den transparens som behövs för att fatta ansvarsfulla, datadrivna beslut. Vi är glada över att samarbeta med Lindex och driva på omställningen mot ett mer hållbart och cirkulärt modeekosystem, säger Amit Gautam, grundare och VD för TextileGenesis.
Hållbarhet är en integrerad del av allt Lindex arbete, och modeföretaget är fast beslutet att leda vägen i den cirkulära omställningen och skapa positiv påverkan i hela sin värdekedja. Bland annat har Lindex som mål att till år 2028 ha full spårbarhet på samtliga plagg ner till fibernivå. Satsningen är en del av Lindex långsiktiga arbete för att skapa en mer hållbar och cirkulär affärsmodell – där transparens är en nyckel till både innovation och ansvar.