Nyheter

Simulering visar hur oljeutsläpp från skuggflottan skulle drabba Skånes kust

Fredagen den 10 januari 2025 förlorade besättningen på det 274 meter långa tankfartyget Eventin kontrollen över fartyget mellan Sverige och Tyskland. Eventin, som är en del av den ryska skuggflottan och uppsatt på EU:s sanktionslista, var lastat med cirka 100 000 ton råolja. En datorsimulering visar nu hur allvarlig situationen kunde ha blivit om händelsen hade lett till ett oljeutsläpp.

Simuleringen som gjorts av forskningsinstitutet Helmholtz-Zentrum Hereon på uppdrag av Greenpeace Tyskland visar att ett utsläpp motsvarande hälften av råoljelasten från den nödställda oljetankern Eventin skulle ha orsakat allvarlig förorening av viktiga livsmiljöer för fåglar, marina däggdjur och lekområden för flera fiskarter i Östersjön. Efter två veckor skulle oljan ha nått naturreservatet Falsterbohalvöns havsområde och veckan efter det skulle oljeutsläppet förorena större delen av Skånes södra kust.

– Ett större oljeutsläpp från en tanker i den ryska skuggflottan skulle få enorma konsekvenser, både för den känsliga marina miljön i Östersjön och för de som bor längs med kusterna. Att skydda oss mot detta hot måste ges högsta prioritet av den svenska regeringen, säger Frida Bengtsson, havsexpert och chef för Greenpeace i Sverige.

Vid oljeutsläppet efter passagerarfärjan Marco Polos grundstötning vid Blekingekusten i oktober 2023 drabbades tusentals sjöfåglar och hundratals frivilliga arbetade intensivt med att försöka förhindra de värsta effekterna av olyckan då omkring 150 ton olja läckte ut.

– Oljeutsläppet 2023 drabbade Blekinge mycket hårt. Ändå var utsläppet på 150 ton en liten och begränsad olycka i jämförelse med vad som skulle kunna hända om det sker ett utsläpp från en oljetanker från skuggflottan lastad med 100 000 ton olja. Det är en miljöbomb som väntar på att brisera och vars konsekvenser vi skulle få leva med i årtionden framöver, fortsätter Frida Bengtsson.

Det snart 20 år gamla tankfartyget Eventin transporterade råolja från Ryssland och var på väg mot Suezkanalen när det förlorade kraft och styrförmåga norr om den tyska ön Rügen den 10 januari 2025. Under flera timmar drev det gamla tankfartyget okontrollerat i hårt väder innan tyska specialstyrkor fick situationen under kontroll. Det manövreringsodugliga tankfartyget bogserades i land, där tyska myndigheter beslagtog både fartyget och dess last.

Det tyska institutet Helmholtz-Zentrum Hereon har beräknat scenarierna för en olycka med hjälp av ström- och vinddata från The Federal Maritime and Hydrographic Agency i Tyskland. Utgångspunkten för det hypotetiska oljeutsläppet är den plats där oljetankern förlorade sin drivkraft.

I slutet av oktober fick ytterligare ett tankfartyg i skuggflottan lastat med 100 000 ton olja  – den 23 år gamla tankern Furia – problem utanför den svenska kusten. Fartyget stannade, drev och signalerade flera gånger att det hade styrproblem innan det slutligen fortsatte sin resa mot Suezkanalen med kraftigt reducerad hastighet.

Den 15 december antog EU:s utrikesråd en förklaring där man konstaterar att fartyg som saknar nationalitet, inklusive fartyg i skuggflottan, inte bedriver verksamhet under flaggstatsjurisdiktion enligt havsrätten. Man konstaterar vidare att varje stat “kan borda ett fartyg” på det fria havet i enlighet med artikel 110 i havsrätten och i exklusiva ekonomiska zoner (EEZ) om det finns rimliga skäl att misstänka att fartyget saknar nationalitet och “får vidta lämpliga åtgärder ombord på ett fartyg som påträffas utan nationalitet”.

– Det är inte en fråga om, utan snarare när en olycka kommer att inträffa. Dessa slitna och många gånger underförsäkrade fartyg transporterar dagligen 100 000 ton råolja alldeles intill vår kust. I enlighet med utrikesrådets konstaterande bör Sverige i samarbete med länderna runt Östersjön agera gentemot de fartyg inom skuggflottan som saknar nationalitet, avslutar Frida Bengtsson.

Här finns simuleringen
Youtube

.mp4 video
.gif

Bild: Steffen Wachsmuth