Det populära fartyget Viking Grace som redan betjänat över tio miljoner passagerare fyller 10 år den 13 januari. Viking Grace som byggdes på varvet i Åbo var världens första passagerarfartyg som använde flytande naturgas som bränsle, och förnyade kryssningsupplevelsen både med sin design och sina tjänster.
Viking Grace byggdes på STX Finlands varv i Perno speciellt för linjen Åbo–Mariehamn–Stockholm, som går genom världens vackraste skärgård. Viking Lines fartygsbeställning i oktober 2010 var ytterst viktig för Åbovarvet, som i dag går under namnet Meyer Turku, eftersom varvets orderbok var tom vid tidpunkten då avtalet ingicks. Fartyget som ersatte M/S Isabella kostade cirka 240 miljoner euro, och bygget innebar 2 600 årsverken för varvet och ett antal underleverantörer.
Viking Grace gjorde sin jungfruresa den 13 januari 2013. Avvikande från traditionen var jungfruresan öppen för passagerare och resorna såldes slut på några timmar, trots att även de allra billigaste kostade 350 euro. Det nya fartyget hade väckt stor entusiasm redan i förväg: bland annat fick det sitt namn genom en namntävling där det kom in 23 000 förslag. Namnet Grace beskriver fartygets unika stil, design och atmosfär.
– För oss var Viking Grace en stor investering både i passagerarupplevelsen och i hållbarhet. Fartyget lever fortfarande väldigt bra upp till passagerarnas ökande förväntningar – också det här vittnar om att fartyget är en föregångare. En stor del av tacken för Viking Graces framgångshistoria går till dess närmare 300 man stora besättning. Fartyget har en egen, stark Grace-anda, som har fått många att trivas där ända från början. Övertygade av systerfartygets popularitet vågade vi satsa på att planera och bygga vårt senaste nytillskott Viking Glory, där vi utnyttjat många bra lösningar från Grace, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.
När Viking Grace började trafikera var hon världens första passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas, LNG. Det klimatsmarta fartygets skrov har utformats för att minimera bränsleförbrukningen och vågbildningen, vilket minskar trafikens påverkan på skärgårdsnaturen. Avancerad ljuddämpningsteknik gör fartyget tystgående.
Regelbunden service och underhåll av fartygen är ett led i Viking Lines målmedvetna klimatarbete. I slutet av januari kommer Viking Grace att dockas under några veckor.
– Utöver tekniska serviceåtgärder kommer man att uppdatera hytter och allmänna utrymmen, byta mattor och se över ljudåtergivningstekniken i nattklubben. Den uppfräschade jubilaren är tillbaka i trafik den 6 februari”, berättar Viking Graces intendent Sari Launonen.
Inför sin tioårsdag har Viking Grace redan betjänat över tio miljoner passagerare. I dag erbjuder Viking Grace tillsammans med Viking Glory den enda fartygslinjen från Finlands gamla huvudstad till hjärtat av Stockholm.