Nyheter

Elonroad teamar upp med Martin & Servera för hållbara leveranser

Transportsektorn står idag för ungefär 30 procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige. Lundabaserade Elonroad ska med sina innovativa lösningar för laddning av elfordon, både under färd och vid stillastående, bidra till Martin & Serveras omställning till en elektrifierad fordonsflotta.

Som ett första steg i samarbetet kommer Elonroads stationära, kabellösa laddningslösning att installeras på Martin & Serveras distributionsterminal i Malmö för att möjliggöra att laddning kan ske automatiskt och enkelt medan fordonet lastar och lossar.

Martin & Servera använder idag, tillsammans med sina kontrakterade åkerier, över 300 fordon varje dag för att leverera varor till Sveriges restauranger och storkök. Företaget har redan flera helelektriska distributionsbilar i drift och denna siffra kommer att växa stadigt under de kommande åren

– Många företag letar efter ett sätt att ställa om till hållbara, elektrifierade transporter men med bibehållen produktivitet. Vår lösning möjliggör laddning under den vanliga driften på ett så resurseffektivt sätt som möjligt. För oss är det en genombrottsorder, vi är redo att skala upp.

– Vi ser mycket fram emot att driva elektrifieringen framåt tillsammans med Martin & Servera. De är en tungviktare i sin bransch, nyfikna och framåtlutade. Martin & Servera är precis den typen av aktörer som krävs för att en grön omställning ska kunna ske, säger Karin Ebbinghaus, CEO Elonroad

– Det vi har identifierat som den kanske största utmaningen när det kommer till att elektrifiera våra transporter är just laddningen, vilken laddinfrastruktur ska vi investera i som både passar att rent fysiskt bygga på våra terminaler och som också ska passa vår verksamhet där vi vill utnyttja våra elektriska bilar en stor del av dygnet?

– Därför har vi ett öppet sinne och provar olika lösningar för de bilar och terminaler där vi har satt elektriska bilar i drift. Här kom vi tidigt i kontakt med Elonroad och vi tycker att den teknik som de erbjuder, med sladdlös laddning från marken i samband med lossning och lastning, känns riktigt spännande. Därför är det väldigt glädjande att vi nu får tillfälle prova detta i skarp miljö på vår terminal i Malmö. Får vi ett lyckat utfall av denna test så ser vi absolut detta som en intressant teknik att skala upp., säger Magnus Schultz, CSO, Martin & Servera Logistik.