Nyheter

Elgiganten visar värdet av hållbar returhantering

I samband med Circular Electronics Day uppmärksammar Elgiganten vikten av att ta vara på planetens resurser. Dagen som ska uppmuntra företag och konsumenter att ta ansvar för elektroniken som säljs och används är viktigare än någonsin i en tid av ohållbara returer. Genom Elgiganten Outlet visar hemelektronikkedjan att returer kan vara en del av det cirkulära kretsloppet.

Onlineshopping har blivit allt vanligare och med den har också returtrenden ökat, något som bland annat förklaras med att det oftast är gratis att returnera varor. Enligt en nyligen genomförd studie från Lunds universitet slängs ofta returprodukter inom detaljhandeln bort i stället för att säljas på nytt. I EU uppskattas summan av returnerade textil- och elektronikprodukter som slängs uppgå till 21,74 miljarder euro år 2022.

– De flesta är idag medvetna om att vi behöver komma fram till mer hållbara lösningar när det handlar om vår konsumtion, och se till att vi använder våra resurser så smart som möjligt. Att vissa företag slänger returnerade varor i stället för att sälja vidare dessa är en skrämmande förekomst inom detaljhandelsbranschen. Med Elgiganten Outlet visar vi att det är ekonomiskt möjligt att gå en annan väg, säger Tony Ottebjer-Winkler, drift- och hållbarhetschef på Elgiganten.

Sedan 2018 har Elgiganten valt att göra returnerade produkter till en naturlig del av sitt produktsortiment via Elgiganten Outlet, både online och i butik. Här säljs produkter som har returnerats av kunder eller använts som visningsexemplar i butik. Dessa varor kontrolleras noggrant innan de läggs ut för försäljning igen, till ett reducerat pris. Om det är något fel på en vara lagas den, och all information som varit lagrad på varan tas bort. På det sättet säkras att alla produkter fungerar och att varan upplevs som ny.