Kriterierna för att platsa på årets lista är 5 stjärnor i Euro NCAP där testtillfället inte får vara äldre än sex år, säkerhetssystem som autobroms för både fotgängare och cyklist, liksom filvarningssystem och bra whiplashskydd ska vara standard. Folksam har också ett utsläppskrav av koldioxid som skärpts från 142 g/km till 72 gram de senaste tio åren. För laddhybrider gäller 50 gram. Till år 2027 är målet att enbart lista bilar med noll utsläpp. I årets lista anges inte bara bilmodellernas koldioxidutsläpp utan även elbilarnas energiförbrukning.
Marknadsutbudet av alternativa ickefossila drivmedel visar tydligt att omställningen av bilflottan fokuserar på eldrift. Årets utbud av godkända bilar drivna av etanol (3st), fordonsgas (9st) och vätgas (2st) har mer eller mindre varit samma de senaste åren medan utbudet av elbilar och laddhybrider fortsätter att öka. I år finns 53 laddhybridmodeller på listan jämfört med 44 förra året. Bland elbilarna finns 42 modeller, en ökning med 11 modeller från förra året.
– Övergången till elbilar är bra för omställningen mot en fossilfri transportsektor. Men det finns en poäng att ha en bilflotta med olika typer av fossilfria drivmedel. Med en variation av bränsletyper minskar både behovet av elenergi när färre elbilar ska laddas och den energi som används vid tillverkning av batterierna, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Stor skillnad på energiförbrukning mellan olika bilmodeller
Skenande elpriser har satt fokus på elbilarnas energiförbrukning. Årets lista visar stora skillnader. Elbilen med lägst energiförbrukning är Tesla Model 3 RWD och DS3 Crossback med 1,4 kWh/mil i energiförbrukning. Högst energiförbrukning har Audi E-tron 95 kWh med 2,6 kWh/mil. Stora och tunga bilar förbrukar i regel mer energi men det finns större modeller med låg energiförbrukning. Hyundai IONIQ 6 (1,4 kWh), Tesla Model Y RWD (1,6 kWh/mil) och VW ID.5 (1,7 kWh/mil) är exempel på stora elbilar med låg energiförbrukning.
– Med dagens elpriser så skiljer det ganska många kronor per mil och bil. Lägg därtill att man ibland laddar bilen på kommersiella laddstationer. En bil med hög energiförbrukning i kombination med att man tankar till ett dyrt elpris kan göra att man nästan hamnar på samma prisnivåer som om man skulle tankat med fossilt bränsle, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.
Elbilens förbrukning kan tyckas som ett smärre problem eftersom de lokala utsläppen ändå är noll, men hög elförbrukning leder till större tyngre batterier för att få en acceptabel räckvidd. Det leder i sin tur till ökat vägslitage och dyrare däck. Hög energiförbrukning leder dessutom till ökat energibehov från fordonstransporter och ökade driftkostnader för konsumenten.
Se hela listan:
här.