Nyheter

Så kan företag stärka sitt hållbarhetsarbete med ISO26000

Det kommer bli allt mer nödvändigt för företag att verifiera sitt hållbarhetsarbete. Med hjälp av standarden ISO26000 kan företagets hållbarhetsarbete förbättras, samtidigt som man får nödvändiga processer och ett verifierbart hållbarhetsarbete på plats.

Två av de främsta anledningarna för företag att verifiera sig mot ISO26000 är dels att eliminera greenwashing och dels att öka transparensen hos företag.

– Genom att verifiera företags påståenden om arbetet de gör kopplat till hållbarhet och samhällsansvar kan man förhindra greenwashing. Det är en oroväckande utveckling om företag påstår sig ha ett hållbarhetsarbete som inte är baserat på fakta. Vad gäller transparensen så är den nödvändig för att skapa förtroende hos företagets intressenter, både externt såväl som internt, vilket även bidrar till att stärka konkurrenskraften, säger Eva Vati, grundare och vd på Verify Agency.

Ska kunna lita på hållbarhetsarbetet

Tor Einar Norbakk är vd på Svenska Aerogel, ett av flera företag som har gjort verifieringen. Svenska Aerogel tillverkar och kommersialiserar det mesoporösa materialet Quartzene. Deras affärsidé är att tillgodose marknadens behov av nya material som möter globala mål för hållbarhet.

– Eftersom hållbarhet är ett av våra värdeord, är ISO-verifieringen väldigt viktig för oss på Svenska Aerogel. Verifieringen visar att vårt långsiktiga, systematiska arbete med hållbarhetsfrågor bär frukt. Dessutom är vi stolta över att vara det första svenska börsbolaget att bli verifierat. Våra investerare, anställda, kunder och myndigheter ska kunna lita på vårt hållbarhetsarbete. Genom verifieringen och den tillhörande egendeklarationen blir vi ännu mer transparenta mot alla dessa intressenter.

Ökade verifieringskrav

Nästa år träder även det nya EU-direktivet CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive, i kraft. Det innebär mer omfattande krav på företags hållbarhetsrapportering samt verifiering av hållbarhetsarbetet.

– Att tidigt anamma ett transparent och verifierbart hållbarhetsarbete innebär en enklare övergång när EU-direktivet väl sätts i bruk, understryker Eva Vati.

Flera positiva fördelar

Enligt Helena Wiktor, Lead Auditor på VERIFY Agency, finns det flera viktiga parametrar att ta hänsyn till.

– I förlängningen vill företagen kunna säkerställa sin leverantörskedja och begära att även de verifierar sitt hållbarhetsarbete, vilket bidrar till den nödvändiga samhällsomställningen. Ett verifierat hållbarhetsarbete ger även bättre finansieringsmöjligheter. Och anställda vill jobba på ett företag med ett trovärdigt grundarbete som de kan stå för.

Alla företag oavsett bransch eller storlek har möjlighet att bli verifierade. Mia Spendrup är vd på Loka Brunn Hotell & Spa och säger att verifieringen passade dem perfekt.

– Att Loka Brunn och Grythyttans Gästgivaregård blir första hotellanläggningarna som får sitt hållbarhetsarbete verifierat enligt ISO26000 känns jätteroligt. Det känns viktigt att föregå med gott exempel som stort företag inom branschen.

Sverige är först i världen

Sverige är först med möjligheten för företag att kunna göra verifieringen. Något som innebär ett gyllene tillfälle för att positionera sig och stärka sitt varumärke, säger Eva Vati.
Max Rosenberg är vd på Recoma som tillverkar byggskivor av 100% återvunna kompositförpackningar. Verifieringen innebär att Recoma även har fått sin cirkulära process och cirkulära affärsmodell verifierad.

– Trots att hållbarhet är grunden till hela Recomas verksamhet känns det som ett stort steg att nu ha verifierat oss enligt ISO26000. Vårt mål är att bidra till att bygga en hållbar framtid, så att verifiera vårt hållbarhetsarbete är en självklarhet. Vi strävar efter transparens och detta är ett sätt för oss att efterleva detta och även visa att vi tar hållbarhetsarbetet på allvar, och inte bara den del som gäller miljön. Vi är även ödmjuka inför det faktum att vi står i början av vår hållbarhetsresa. Därför ser vi fram emot att se det utvecklas över tid efter hand som vi integrerar hållbarhetsarbetet mer och mer i strategin.

På bilden: Max Rosenberg, vd Recoma, tillsammans med Helena Wiktor, Lead Auditor på VERIFY Agency