Nyheter

Smurfit Kappa Skandinavien erhåller tre WorldStar

Smurfit Kappa Skandinavien vinner tre WorldStar för innovativa och hållbara förpackningslösningar genom en bag-in-box för målarfärg, en e-handelsförpackning för växter och en butiksdisplay för chokladkakor. Smurfit Kappa fick totalt 12 WorldStars i årets tävling.

Genom ett fortsatt fokus på innovation och hållbarhet har Smurfit Kappa Skandinavien åter igen tilldelats priser i den globala förpackningstävlingen WorldStar.

− Vi gläds åt utmärkelserna då våra försäljnings- och designteam alltid försöker hjälpa kunderna med nya innovativa och hållbara idéer för att skapa kostnadseffektiva och säkra förpackningslösningar för varje leveranskedja kommenterar Johnny Scarlett, Sales, Marketing & Innovation Director på Smurfit Kappa Skandinavien.

De tre förpackningslösningarna som Smurfit Kappa Skandinavien har erhållit WordStar för är följande:

1/En Bag-in-Box-lösning för målarfärg till PPG, som förlänger hållbarheten i en öppnad förpackning och minimerar stänk. Den använder även en mindre mängd och mer hållbart material, jämfört med den förra förpackningslösningen. Boxen i solidpapp tillverkas av 100% återvunnet material medan 75% av innerpåsen är gjord av förnybart material. Jämfört med en traditionell spann är det 80% mindre plast i BIB-lösningen, vilket medför en mindre mängd plastavfall. En riktigt hållbar lösning.

2/En innovativ förpackning till House of Botanique, vilken gör det möjligt att skicka och transportera krukväxter på ett säkert sätt via e-handel. Den smarta lösningen separerar jord och kruka från växten och ser till så att produkten kommer fram både hel och ren till kunden.

3/En iögonfallande display för chokladkakor till Lindt, vilken skapar en hel vägg av choklad och behåller sitt tilltalande utseende under 60 % längre tid med hjälp av en automatisk funktion för påfyllnad. Displayens design ökar produkternas synlighet i butiken och lockar till impulsköp.

Per Frederiksen, CEO på Smurfit Kappa Skandinavien, säger i en kommentar:

− Vinsterna är en hyllning till kreativiteten och engagemanget hos våra medarbetare i hela regionen, och till det nära samarbetet vi har med våra kunder. Det är ett tydligt bevis på att hållbar förpackningsutveckling har en central del i vårt DNA och att vårt initiativ Better Planet Packaging levererar innovativa och hållbara lösningar för alla branscher och situationer.