Nyligen vann Hansgrohe Group det tyska hållbarhetspriset 2024, vilket bekräftade innovationsledarens ansträngningar och framsteg. Hansgrohe är därmed bland de 100 verksamheter i Tyskland, som enligt expertjuryn ”särskilt effektivt och framgångsrikt har bidragit till förändring och därmed blivit förebilder” inom sin bransch.
I oktober 2023 mottog Hansgrohe en Global Transition Award från Handelsblatt, Capgemini, right och techem som en av pionjärerna inom minskade koldioxidutsläpp för sina ”övertygande strategier att verka i linje med Parisavtalets 1,5°C-mål”. I juni 2023 utnämnde WirtschaftsWoche Hansgrohe Group till en av ESG-pionjärerna bland tyska små och medelstora företag. Företaget rankades på 14:e plats av 50 för ekologi, socialt ansvar och rättfärdig bolagsstyrning, vilket gör det till det högst rankade företaget i den tyska sanitetsbranschen.
Grön energi i dottersällskap och produktion
Redan 2022 var alla Hansgrohe Groups anläggningar världen över klimatneutrala [1]. Idag drivs även alla produktionsanläggningar med grön energi. Fabriken i Shanghai är den första som är helt gasfri, och både fabriken i Offenburg och det österrikiska Hansgrohe dotterbolaget är i full gång med att bygga ut sin solcellsanläggning.
Green Company-initiativ: fler och fler projekt i gång
2023 bjöd också på framsteg och de första resultaten för de tio Green Company-initiativen som går under rubriken IN TOUCH WITH OUR PLANET: Under mottot ”Green Mindset” utbildades 26 medarbetare till ”Green Experts” i samarbete med ada Learning GmbH. Under en fyra månader lång utbildningsresa fick de först den teoretiska kunskapen, som de sedan omsatte i praktiken i en projektfas.
Under initiativet ”Green Products” utvecklades hansgrohe Planet Edition: ett vattenbesparande duschmunstycke, som är tillverkat av miljövänligt plastgranulat i alla icke-vattenbärande delar. Detta alternativ till petroleumbaserad primärplast minskar resurs- och energiförbrukningen i produktionen avsevärt. Handduschen är samtidigt helt kromfri. Tack vare initiativet ”Green Packaging” kommer alla nya produktemballage dessutom att vara plastfria innan utgången av 2025 [2].
Green Transparency Services skapar försäljningssuccé
Även när det gäller ”Green Transparency Services“ har Hansgrohe tagit ett stort steg framåt: Nio miljövarudeklarationer (EPD’er) som publiceras 2023 ger information om cirka 1 500 AXOR- och hansgrohe-produkters förbrukning och miljöpåverkan. Dessa data får nu stor betydelse för verksamhetens försäljning: Den franska Accor Group har valt att utrusta sina IBIS ROUGE, IBIS STYLE och IBIS BUDGET hotell med 50.000 vattenbesparande hansgrohe Crometta Vario Green handduschar – en fördel för deras totala CO2-utsläpp.
Visionärt badrumskoncept visar vägen
Våren 2023 var det premiär för ”Hansgrohe’s Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture”, som uppmärksammades runt om i världen. Det visionära konceptet för framtidens hållbara badrum imponerade på besökarna på ISH-mässan, liksom på representanter från en rad länder vid FN:s vattenkonferens i New York och på hållbarhetsscenen vid GREENTECH FESTIVAL i Berlin. Denna Green Vision blev också belönad med en German Innovation Award 2023 från det tyska designrådet.
– Jag är mycket entusiastisk över hur IN TOUCH WITH OUR PLANET-andan har spridit sig bland våra medarbetare, och hur mycket som har hänt överallt i organisationen under det senaste året, säger Hans Jürgen Kalmbach, CEO i Hansgrohe Group. Vi har dessutom startat tyska och internationella hållbarhetsnätverk, både internt i branschen och mellan olika branscher, och det är också otroligt inspirerande.
– Under 2023 har vi utvecklats till förmån för jorden, miljön och människorna, och det ska vi fortsätta med 2024, säger Steffen Erath, Head of Innovation & Sustainability. Planerna omfattar bland annat återvinning av produktförpackningar och vidareutveckling av initiativ för en cirkulär ekonomi, t.ex. en återvinningsmaskin för galvaniserad plast vid fabriken i Offenburg.
Läs allt om Hansgrohe Groups hållbarhetsinitiativ i
den aktuella hållbarhetsrapporten.