Nu tar Löfbergs ett nytt viktigt steg för att minska sitt klimatavtryck. Genom ett samarbete med logistikföretaget Scanlog säkrar det familjeägda kafferosteriet 100 procent fossilfria sjötransporter, en åtgärd som minskar CO2-utsläppen med 1 800 ton.
– En milstolpe på vår hållbarhetsresa. Det här betyder att vi reducerar utsläppen från sjötransporter med 100 procent och kan erbjuda våra kunder ett ännu mer hållbart kaffe, säger Kajsa-Lisa Ljudén, hållbarhetschef på Löfbergs.
Pionjärer
Löfbergs är först med Scanlogs nya lösning som alltså reducerar utsläppen från sjötransporter med 100 procent. Det sker genom att fartyg tankas med biogas* enligt massbalansprincipen. Det innebär att Löfbergs betalar för biogas som täcker företagets transporter av råkaffe från ursprungsland. Biogasen produceras av gödsel, och är det drivmedel som har högst utsläppsreduktion jämfört med fossila bränslen.
– Biogasen kostar mer än fossila bränslen, men vi tycker inte att vi har råd att låta bli. Vi måste reducera utsläppen i alla delar av vår värdekedja. Att vi är först att finansiera bränslebytet till 100 procent innebär att vi visar att det finns en fungerande lösning, och det kan förhoppningsvis bidra till att fler ställer om, säger Kajsa-Lisa Ljudén.
Unik lösning
Transporter står för 14 procent av världens utsläpp, vilket var en drivkraft när Scanlog utvecklade sin produkt för fossilfria sjötransporter. Produkten är rederioberoende och reducerar utsläppen med 100 procent, vilket gör den unik. De positiva effekterna verifieras av en oberoende part.
– Sjötransporter har länge gått under radarn. Därför är det viktigt att det finns företag som Löfbergs som vågar gå före, och som visar att det går att minska utsläppen här och nu. Vi hoppas att det kan inspirera andra företag och att det kan påskynda en nödvändig omställning inom transportsektorn, säger Matilda Jarbin, hållbarhets- och kommunikationschef på Scanlog.
Foto: Robert Nygren