Nyheter

Senaste Vattenbarometern: Bara en av tre svenskar tycker det är lätt att spara vatten

Klimatförändringar och föråldrade VA-infrastrukturer riskerar att vatten som resurs kan bli en bristvara i framtiden. Detta kräver att konsumenter redan idag förändrar sin vatten- och energianvändning. Men den senaste undersökningen i Vattenbarometern visar att endast en av tre svenskar anser att det är lätt att spara vatten.

Årets historiska höjningar av VA-taxor och de ambitiösa klimatmålen till 2030 kräver att hushåll blir mer sparsamma med vattnet och energin som används. I samband med Internationella Vattendagen den 22 mars vill därför GROHE slå ett slag för vikten av att få koll på sin vattenanvändning.

I Vattenbarometerns senaste undersökning visar det sig att spara vatten är lättare sagt än gjort för svenskarna. Endast en tredjedel (35 procent) menar att det är lätt att spara vatten och vet exakt hur man gör medan 30 procent anser att de behöver öka sina kunskaper om vattenbesparing i hemmet.

– Allt fler svenskar har förmodligen börjat reflektera över hemmets resurser med tanke på det som händer runt om i världen. Trots detta är det förvånande hur få som vet hur man kan spara på vatten i vardagen. När vatten nu blivit något att vara mån om, och med höga elpriser bakom oss, är det snällare mot både plånbok och miljö att välja mer resurssnåla produkter och tänka över sina vattenvanor, säger Christina Holmberg, Leader, Marketing Sweden, LIXIL EMENA.

Att förbättra sitt hushålls vattenanvändning behöver inte vara svårt. Med små medel och sunt förnuft går det att komma långt.

Det gör svenskarna för att spara vatten:

Stänger av vattnet under tandborstning: 67%

Använder diskmaskin: 59%

Tar korta duschar: 54%

Stänger av vattnet när de tvålar in sig: 49%

Använder vattenkokare för att koka vatten: 44%

På Vattenbarometern.se kan du läsa mer om svenskarnas vattenkonsumtion, testa dina egna vanor och få koll på hemmets vattenanvändning.

Om undersökningen
Vattenbarometerns undersökningar är genomförda av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. För att underlaget ska vara statistiskt säkerställt har intervjuer skett under olika tidsperioder via internet med män och kvinnor över 18 år i Sverige.