Nyheter

Klimatkollen utvalda av EY till nya startup-satsningen Amplifier

Klimatkollen är en av tre utvalda startups i EY Sveriges nya acceleratorprogram Amplifier. Får 300 konsulttimmar för att skala upp.

– Vi är jätteglada att få tillgång till EY:s kompetens för att snabba på arbetet med att samla in och visa upp företags klimatdata för allmänheten. Med EY:s hjälp ska vi analysera marknaden för klimatdata och utveckla vår strategi för långsiktig finansiering, säger Frida Berry Eklund, medgrundare till Klimatbyrån.

EY:s acceleratorprogram kopplar ihop EY:s konsulter med impact-startups som får en extra skjuts framåt i sitt arbete. Programmet pågår under april–juni och omfattar 300 konsulttimmar.

– Vi har valt Klimatkollen för deras innovativa arbete med att göra företagens klimatomställning mer transparent och begriplig för allmänheten. Hållbarhetsredovisning och klimatdata är ett snabbt växande område med stor potential, säger Adam Lindholm, Nordic Corporate Responsibility Lead, EY.

Om Klimatkollen
Klimatkollen.se presenterar klimatdata för alla 290 kommuner. Syftet är att visualisera fakta på ett enkelt och tilltalande sätt och därmed bidra till fler engagerade medborgare, en mer faktabaserad klimatdebatt och åtgärder som minskar utsläppen i linje med Parisavtalet. Under 2024–2025 får Klimatkollen finansiell uppbackning av Google.org som en av två svenska mottagare av Google.org Impact Challenge: Tech for Social Good. Klimatkollen drivs av Klimatbyrån ideell förening.