Rysk oljeexport med föråldrade fartyg från den så kallade skuggflottan utgör ett betydande hot mot miljön i omkring Östersjön. En ny rapport från Greenpeace i Tyskland visar att det nu sker 70 procent fler oljetransporter från Ryssland genom Östersjön och Fehmarn Bält jämfört med januari 2021.
Under samma period har snittåldern på dessa oljetankfartyg ökat från 8,9 till 16,6 år. En hög andel av dessa oljetankfartyg är flaggade i länder med låga sjösäkerhetskrav, har oklara ägarförhållanden och en majoritet av dem saknar försäkringar för att täcka kostnader för ett eventuellt oljespill.
– Dessa faktorer ökar avsevärt risken för en allvarlig miljökatastrof i hela Östersjöområdet, säger Wiebke Denkena från Greenpeace i Tyskland.
För rapporten analyserades uppgifter om fartygsrörelser i Östersjön under fyra år. Fokus ligger på rutten från de ryska Östersjöhamnarna (Ust-Luga, Vysotsk, Primorsk och St Petersburg) längs den tyska Östersjökusten – en av de viktigaste rutterna som används av fartyg från ryska hamnar på väg till internationella vatten.
Många av tankfartygen färdas genom naturskyddsområden som Kadetrinne och Fehmarn Belt.
Enstaka dagar observerades upp till tre stora oljetankers samtidigt utanför den tyska kusten, som tillsammans kan transportera upp till 328 000 ton olja, tillräckligt för att täcka 4000 kvadratkilometer. Fartygen färdas genom känsliga områden med hög trafikvolym utan lokalt stöd i form av exempelvis lotsar.
– Vi kräver obligatorisk lotsning för att garantera säker passage genom högt trafikerade farleder, tillräckligt försäkringsskydd för tankfartygen och bevis på deras sjövärdighet, säger Nina Noelle, internationell projektledare på Greenpeace.
Greenpeace placerade också ut GPS-bojar längs tankfartygens rutter längs den tyska kusten för att simulera de möjliga konsekvenserna av ett oljeutsläpp. Bojarnas rörelser visar hur ett oljespill skulle kunna spridas vid en olycka.
Förra veckan antog EU-parlamentet en resolution som uppmanar EU och dess medlemsstater att utöva strikt kontroll över Rysslands ”skuggflotta”, som förutom att bryta mot EU:s och G7-ländernas sanktioner utgör ett enormt ekologiskt hot mot ekosystemet på grund av sina tekniska brister och frekventa haverier.
Foto: Gerhard Traschütz