Air France-KLM uppdaterar sitt avtal från 2022 med det franska energibolaget TotalEnergies. Med det nya avtalet ska TotalEnergies leverera upp till 1,5 miljoner ton hållbart flygbränsle (SAF) under en 10-årsperiod.
– Air France-KLM är branschledare inom användningen av hållbart flygbränsle och toppar listan över bolag som flyger med mest SAF i världen. Att säkra större volymer går i linje med vårt mål om en inblandning av 10 % SAF i flygbränslet till 2030, säger Tom Verbugt, General Manager på Air France-KLM Northern Europe.
Det nya avtalet innebär nästan en fördubbling av det gamla från 2022, där TotalEnergies åtog sig att leverera 800 000 ton SAF. Produktionen kommer att ske i TotalEnergies franska och europeiska bioraffinaderier och kommer att användas av Air France-KLM:s flygningar från bland annat Frankrike och Nederländerna.
Air France-KLM har som mål att minska sina CO2-utsläpp per passagerare och kilometer med 30 % jämfört med 2019 års nivåer samt att minst 10 % av bränslet som blandas in består av SAF.
Dessutom har man implementerat en strikt inköpspolicy och köper endast andra generationens SAF som inte konkurrerar med global livsmedelsproduktion. Det innebär att den SAF som levereras till Air France-KLM av TotalEnergies tillverkas på avfall och rester från den cirkulära ekonomin.
– Det är glädjande att se att både utbud och efterfrågan av SAF är på uppgång. Efterfrågan på hållbart flygbränsle är stor, vilket vi ser i allt större utsträckning bland våra kunder. Produktionskapaciteten ökar också på en global nivå och i Norden pågår ett intensivt arbete för att öka produktionen av SAF såväl som e-bränslen. Den här investeringen är ett viktigt led i att minska flygets klimatpåverkan, säger Maria Hagelberg, Sustainability Lead på Air France-KLM Northern Europe.