Nyheter

Två permanenta gågator och en ny stadsmiljözon

I juni 2024 öppnade Gamla stans stadsmiljözon. Gator och torg har smyckats med bänkar, uteserveringar och blommor. Biltrafik har gett vika för gågator och en del av parkeringsplatserna har blivit ytor för umgänge. Nu ska samma sak hända i ett område på Södermalm.

– Vi vill göra Stockholm till en grön promenadstad. Buller och avgaser från bilar ska ersättas med sorl och skratt från lekande barn. Vi ska ge gatorna tillbaka till stockholmarna, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Sedan 2015 har Skånegatan och Swedenborgsgatan varit återkommande sommargågator. Sommaren 2025 omvandlas de till permanenta gågator. Det innebär att Swedenborgsgatan mellan Sankt Paulsgatan och Fatbursgatan och Skånegatan mellan Östgötagatan och Renstiernas gata görs om till året-runt-promenadstråk.

– Skånegatan och Swedenborgsgatan är Stockholms första och kanske mest populära sommargågator. Nu tar de äntligen klivet till permanenta gågator. Det här är något som många har längtat efter, fortsätter Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Planen är att en av de nya gågatorna ska utgöra ryggraden i en ny stadsmiljözon på Södermalm. Det betyder att det finns två kandidater till stadsmiljözon: området vid Nytorget och området vid Mariatorget. Gränserna för den nya stadsmiljözonen kommer att utredas och bestämmas under 2025.

– De senaste tio åren har vi gjort Söder mer levande, men det finns fortfarande outnyttjad potential. Vi vill låta stadslivet vid Nytorget och Mariatorget breda ut sig på fler gator. Därför kommer ett av de här områdena att bli en ny stadsmiljözon, konstarerar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

I stadsmiljözonen kommer biltrafiken minskas, för att ge större utrymme för cykling och promenader. Hastighetsgränserna ska ses över, bilvägar smalnas av och mer ytor ska vigas åt sittplatser, växter och uteserveringar. Nödvändiga leveranser och transporter för rörelsehindrade ska fortsatt kunna ta sig fram.

– Vi vill skapa nya smultronställen på platser som idag domineras av bilar. På köpet får vi en trafikmiljö som är säkrare för alla, men inte minst för barnen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Införandet av stadsmiljözonen i Gamla stan är en successiv process där staden prövar sig fram. Tillfälliga lösningar testas och utvärderas i dialog med boende och näringsidkare. Stadsmiljözonen på Södermalm ska förverkligas med samma metoder.

– Vi vill forma staden tillsammans med stockholmarna. I Gamla stan har vi testat flera olika lösningar för att göra slumrande ytor mer inbjudande. Vi kommer att lyssna på de som rör sig och verkar runt Nytorget och Mariatorget för att se vilka förändringar som passar bäst just där, avslutar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Beslutet om permanenta gågator på Skånegatan och Swedenborgsgatan samt en ny stadsmiljözon på Södermalm är en del av det rödgröna styrets budget för 2025.