Nyheter

Bring elektrifierar med kompakta FUSO eCanter

Logistikbolaget Bring har gjort stora investeringar i eldrivna transporter och har en mycket ambitiös plan för sin omställning. Nu sätter man dessutom in fem exemplar av den kompakta eldrivna citylastbilen FUSO eCanter i trafik. En lastbil som kommer att fylla en lucka i företagets vagnpark.

Den eldrivna citylastbilen FUSO eCanter är än så länge ett ganska ovanligt inslag i svenska gatumiljöer, men fler och fler transportföretag har upptäckt modellen. Senast ut är Bring som med sina underåkare redan har fem exemplar i trafik.

– FUSO eCanter på 7,5-8,5 ton är mycket intressant för oss, säger Catherine Löfqvist som är hållbarhetschef på Bring. Bring är ett av de företag i Sverige som satsat allra mest på att elektrifiera sina transporter.

– Den fyller ett glapp mellan eldrivna B-kortsbilar och fullstora lastbilar i stadstrafik. Det gör att vi kan utöka vår eldrivna flotta för större gods i stadsmiljöer med en vettig nivå på investeringar.

FUSO ingår i Daimler Trucks och är alltså koncernsyskon med Mercedes-Benz Lastbilar. eCanter tillverkas i Portugal och går att få med totalvikter på upp till 8,5 ton och sex olika axelavstånd. Brings lastbilar har 6,5 meter långt skåp (15 pallplatser), bakgavellift och en maxlast på ca 2,6 ton. Trots det stora skåpet är bilarna smidiga i stadstrafik tack vare lågt insteg och snäv vändradie.

– FUSO eCanter är också den perfekta bilen för den som vill ”prova på” att ställa om till el, säger Philip Flygare på FUSO Sverige. Allt du behöver är en 3-fas handske…

– Efter aktuell klimatpremie kostar den i runda tal 1,5 miljoner med skåp och lift – beroende på utrustning och påbyggare. Skatten är under 1000 kronor om året och service kostar mindre än hälften av vad det gör på en motsvarande dieselbil.

Batteriet på upp till 124 kWh kan laddas fullt i en vanlig laddbox (22 kW AC) på ca 6 timmar. Med DC laddning på 104 kW går det att ladda 10 – 80 % på den lagstadgade 45 minuters rasten. Räckvidden är ca 20 mil och det räcker bra för de körningar Bring använder dem för.

– Batteristorlek och räckvidd är alltid en fråga om kostnad och nytta, säger Catherine Löfqvist.

– Detta är lastbilar för stadstrafik där vi har planerade slingor varje dag – i synnerhet i de kommande miljözonerna. En lastbil i citytrafik spenderar ju mer tid med att lasta och lossa än att köra och då drar den ju ingen energi alls.

– De kommer alltid hem med gott om batteri kvar.

FUSO eCanter finns även i utförande med 7,5 tons totalvikt. Det gör att den kan ges dispens från kraven på färdskrivare och kör- och vilotidsregler enligt det nya regelverk som infördes i somras. Under förutsättning att lastbilen inte används längre bort än 10 mil från sin hemmabas.

– Detta är en stor fördel i citytrafik, säger Pär Hildestrand hos generaldistributören för FUSO- och Mercedes-Benz lastbilar, Veho Import AB.

– Det gör att man kan skicka ut en förare på korta snabba uppdrag utan att behöva ha minutkoll på exakt var man står med körtiderna.