Nyheter

Global TCS-undersökning: 64 procent av konsumenterna väljer sannolikt elbil som sitt nästa fordon

En ny undersökning från Tata Consultancy Services (TCS) visar att mer än sex av tio konsumenter (64 procent) sannolikt eller mycket sannolikt kommer att överväga en elbil (EV) vid sitt nästa bilköp. TCS Future-Ready eMobility Study 2025, en omfattande rapport om hur elbilar formar framtiden för hållbar mobilitet, visar också att 60 procent av konsumenterna uppgav att laddningsinfrastruktur är en stor utmaning. På frågan om hur mycket en elbil får kosta svarade 56 procent att de var redo att betala upp till cirka 450 000 kronor.

TCS rapport bygger på svar från över 1 300 anonyma respondenter i Nordamerika (USA, Kanada), Storbritannien och Irland, Kontinentaleuropa (Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige, Schweiz) och Asien-Stillahavsområdet (Kina, Indien, Japan, Australien och Nya Zeeland). Respondenterna inkluderade fordonstillverkare, aktörer inom laddningsinfrastruktur, fordonsflottor samt konsumenter och profilerade förespråkare inom elbilsområdet.

Hållbarhet och lägre driftskostnader är nyckelfaktorer som driver övergången till elbilar, enligt undersökningen. Medan konsumenter och elbilsförespråkare tydligt angav ”miljömässig hållbarhet” som en viktig motivation för övergång till elbil, matchade miljöfördelarna inte förväntningarna hos många av de sistnämnda.

Nästan 48 procent av dessa sade att elbilar ökar den totala koldioxidproduktionen lika mycket som de minskar den. Kommersiella fordonsflottor har en bibehållen positiv syn på elektrisk mobilitet, där en betydande andel – 53 procent – pekar på minskade driftskostnader som en primär motivation. Fordonsflottor var dessutom villiga att betala mer för elbilar jämfört med traditionella förbränningsmotorfordon.

Trots det växande intresset för elbilar bland konsumenter kvarstår betydande utmaningar, särskilt inom områdena laddningsinfrastruktur och tekniska framsteg. Medan 74 procent av elbilstillverkarna sa att bristen på lämplig laddningsinfrastruktur är det största hindret för tillväxt på elbilsmarknaden, har 55 procent redan börjat investera i innovation för att förbättra batteritekniken. Nästan 78 procent gör investeringar för att minska fordonskostnaderna för att möta den växande efterfrågan på elbilar.

– Elbilsbranschen befinner sig vid ett avgörande vägskäl och navigerar komplexiteten i skalning och transformation, säger Anupam Singhal, President, Manufacturing, TCS. Medan nästan två tredjedelar av konsumenterna är öppna för att välja el för sitt nästa fordon, står tillverkarna inför utmaningar som att utveckla batteriteknik, komplexa fordonsdesigner och produktionskostnader.

Undersökningen visar vidare att 90 procent av tillverkarna tror att förbättringar av batteritekniken kommer att förbättra räckvidd och laddningshastighet samt avsevärt påverka design och prestanda hos elbilar på kort sikt jämfört med andra tekniska framsteg.

Viktiga insikter från undersökningen:

90 procent av elbilstillverkarna och 84 procent av förespråkare svarade att förbättringar av batteritekniken för att optimera räckvidd och laddningshastighet kommer att ha stor inverkan på design och prestanda hos elbilar.

74 procent av tillverkarna ansåg att laddningsinfrastruktur är det största hindret för elbilsmarknadens tillväxt.

72 procent av aktörerna inom laddningsinfrastruktur förväntar sig betydande sammanslagningar inom elbilsområdet drivna av ekonomisk bärkraft och skalningsutmaningar.

41 procent av konsumenterna svarade att en acceptabel räckvidd för en elbil på en laddning är 320–480 km, följt av 31 procent av respondenterna som ansåg att 480–640 km är ett bättre alternativ.

55 procent av elbilstillverkarna investerar i forskning och utveckling för att förbättra batteritekniken, medan 78 procent investerar i att minska fordonskostnaderna.

I en värld som snabbt rör sig mot elektrisk mobilitet kombinerar TCS teknisk innovation, strategiskt samarbete och djup expertis för att ge tillverkare och elbilsaktörer möjlighet att möta förändringarna. TCS driver förändring över hela mobilitetsvärdekedjan, från fordonsdesign och gigafactory-planering till digitala plattformar, generativ AI och personliga kundupplevelser.

TCS har hjälpt till att distribuera Battery Management System-mjukvara (BMS) för över 500 000 elbilar globalt och etablera laddningsinfrastruktur med OEM-tillverkare av elbilar i över 75 länder.

Rapporten kan hämtas från TCS.com.