Nyheter

Ikea, Arla eller SCA? På lördag koras vinnaren av Svenska greenwashpriset 2025

På lördag delar Jordens Vänner för 16:e gången ut miljörörelsens antipris Svenska greenwashpriset. Prisutdelningen äger rum klockan 14:50 på Grön Scen på Bokmässan i Göteborg. Årets finalister är Arla, Ikea och Sca.

Sedan 2009 delar Jordens Vänner årligen ut antipriset Svenska greenwashpriset till samhällsaktörer som genom falsk grön marknadsföring framställer sin verksamhet som grönare och mer hållbar än den egentligen är. I år är Arla, Ikea och Sca finalister.

Prisutdelningen äger rum på Bokmässan i Göteborg lördagen den 27:e september kl 14:50-15:50 på Grön Scen.

Deltar i panelsamtalet om kandidaterna och priset gör:

Cecilia Solér, forskare inom hållbar konsumtion och marknadsföring på Göteborgs Universitet

Gustav Martner, före detta reklambyrå-entreprenör som valde att sälja sina bolag för att istället bli heltidsaktivist på Greenpeace

Peter Lindgren, jägmästare, fotograf, konsult och skogsdebattör

Karmapriya Muschött, ordförande för Jordens Vänner

Modererar gör Andreas Magnusson. Representanter från alla tre finalister har bjudits in men avböjt eller inte svarat.

Röstningen pågår fram till midnatt, natten till lördag. Läs nomineringarna i sin helhet och rösta på: https://jordensvanner.se/svenska-greenwashpriset-2025/.

Nomineringarna i korthet:

Sca:

På Sca:s hemsida är citaten om klimatnyttan och hållbarheten många och skogarna levande och gröna. I de faktiska skogarna ser det dock annorlunda ut. Sca hugger ner gammelskog med rödlistade arter, trotsar avverkningsförbud i renområden och hotas av vite om 3,1 miljoner kronor för sina bristande inventeringar. När företaget i våras gick ut med att de planerade att lämna Fsc gjorde de det bland annat med motiveringen att miljömärkningen hotade deras klimatambitioner. Sca har länge använt bilder på levande skogar i sin marknadsföring för att sedan hugga ned träden när kamerorna är avslagna. 

Arla:

Lyckliga kor på gröna ängar. Småskaliga bönder. Naturnära liv och röda små gårdar. På Arlas hemsida varvas gröna slogans och bilder på betande kor med komplicerade uträkningar om ny hållbarhetsteknik. Trots Arlas återkommande referenser till de betande kornas centrala roll för bevarandet av biologisk mångfald ställde de sig dessutom bakom regeringens förslag om att inskränka betesrätten. Ska man tro Arla sätts bönder, kor och hållbarhet i första rummet. I själva verket lägger de mer resurser på marknadsföring än på faktisk omställning och har återkommande fällts för sina förskönande, gröna kampanjer om netto-noll-utsläpp och utsläppsminskningar. 

Ikea: 

Ikea framställer sig ofta och gärna som en hållbarhetsaktör. I debattartiklar och intervjuer hävdar företaget att de är en del av omställningen och på Ikea:s hemsida får du som konsument tips på hållbara livsstilsförändringar. Samtidigt uppmanas du att konsumera mer. Ikea har under många år sålt in fast-furniture som en naturligt del av svensk kultur och sprider nu idealet över världen. Var femte minut säljs en ni Billy-bokhylla. Vi når inte våra klimatmål genom att köpa nya vattenkannor i plast, och vi räddar inte våra skogar med nya stolar. Vi ser gärna att Ikea fortsätter med sina hållbarhetssatsningar – men sluta med er falska gröna marknadsföring!