Energisystemet står inför avgörande vägval och under Almedalsveckan 2026 samlar Energiföretagen Sverige branschens viktigaste aktörer på Arena energi. Den 23–25 juni fylls arenan av seminarier och samtal om fossilfri konkurrenskraft och framtidens energisystem.
– Vår oroliga omvärld gör att beredskap- och säkerhetsfrågor står högt på agendan också för energibranschen. Att säkerställa energisystemets robusthet är en grundförutsättning för Sveriges säkerhet, säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige.
Under tre dagar arrangerar 36 partners över 30 seminarier för att diskutera frågor om hur Sverige kan stärka konkurrenskraften, öka takten i elektrifieringen och bygga ett robust totalförsvar.
– Min förhoppning är att årets Arena energi ska bidra till konstruktiva samtal som snabbar på en ökad elektrifieringen vilket också går hand i hand med en stärkt beredskap. Att fasa ut beroendet av fossila bränslen är helt avgörande för ökad konkurrenskraft, minskad klimatpåverkan och för Sveriges motståndskraft och självständighet. För att lyckas krävs långsiktiga spelregler för branschen att förhålla sig till, säger Åsa Pettersson.
Den 25 juni möts riksdagspartierna i den sedan mer än tio år etablerade energipolitiska debatten Energispektrum. I år är fokus konkurrenskraft, klimat och beredskap. Energispektrum arrangeras av Energiföretagen Sverige tillsammans med Ellevio, E.ON, Statkraft, Vattenfall och Energigas Sverige.