Nyheter

Naturvårdsverket och Skatteverket föreslår: ta bort deponiskatten

Skatten på avfall som deponeras är inte samhällsekonomiskt effektiv och har en svag miljöstyrande effekt. Det visar en analys som Skatteverket och Naturvårdsverket har gjort. Nu föreslår myndigheterna för regeringen att avfallsskatten ska tas bort.

Skatten på avfall infördes år 2000 för att minska mängden avfall som hamnar på deponi  – det som tidigare kallades soptipp. Målet som sattes upp när skatten infördes har mer än väl uppnåtts, avtallet har minskat från cirka 4,3 miljoner ton deponerat avfall när skatten infördes till 1,4 miljoner ton avfall idag. Idag finns det en ambition, både inom EU och Sverige, om en mer cirkulär ekonomi.

– Som samhälle har vi gjort en förflyttning – från att tidigare fokusera på att minska mängden avfall som deponeras till att nu vara bättre på att säkerställa att det är rätt sorts avfall som hamnar på deponierna. Därför är en skatt på det avfall som deponeras inte rätt styrmedel idag. Det slår mot det lägsta steget i avfallshierarkin i stället för att styra beteenden som påverkar de övre stegen i avfallshierarkin, säger Johanna Farelius, biträdande chef för avdelningen för ett resurseffektivt samhälle. 

Mer information

Naturvårdsverket och Skatteverket föreslår: ta bort deponiskatten. 

BIld av Pete Linforth