Nyheter

Utsläppen ökar i Karlstad – transporterna bakom uppgången

Utsläppen i Karlstads kommun, som geografiskt område, har minskat under lång tid sedan mätningarna började 1990, men ökade istället under 2024. Ökningen var på 16 procent och det är framför allt transporter som ligger bakom, enligt ny statistik från SMHI.

Naturvårdsverkets statistik visar att utsläppen sett till hela Sverige ökade med 7 procent under 2024, med en preliminär minskning på 2 procent för 2025. SMHI har nu också tagit fram ny statistik på lokal nivå, som visar att utsläppen i Karlstad ökade med 16 procent under 2024.

– Ökningen hänger ihop med att reduktionsplikten sänktes betydligt, vilket innebar mer fossilt innehåll i bensin och diesel. Trots att den höjdes lite igen 2025 blir utsläppen totalt sett högre. I Karlstad märks det tydligt eftersom transporter står för nästan 60 procent av utsläppen, säger Emma Raskinen, strateg på kommunledningskontoret.

För Karlstads kommun som verksamhet är däremot transporter den minsta utsläppskategorin.

– Vi har jobbat aktivt mot målet att inte använda några fossila bränslen i våra tjänstefordon och arbetsmaskiner, och det målet är nu så gott som uppnått.

Konsumtion och utsläpp

Utsläppen som sker inom kommunens geografiska gränser visar inte hela bilden. Därför beräknas även så kallade konsumtionsbaserade utsläpp.

– För att få en helhetsbild av utsläppen per person, oavsett var i världen de sker, följer vi också upp utsläppen utifrån vad vi konsumerar. Det mesta vi köper genererar ju utsläpp under till exempel tillverkning och frakt. Karlstadsbornas utsläpp kommer främst från livsmedel, tätt följt av transporter. För kommunorganisationens del är det i stället bygg och anläggning som står för de största utsläppen.

Vägen framåt

Utsläppen i Karlstads kommun har minskat kontinuerligt och halverats över tid. År 2024 är det första året som utsläppen har ökat sedan mätningarna började 1990.

– Karlstads kommun kraftsamlar nu genom en nyligen beslutad energi- och klimatplan. Vi har tagit fram den tillsammans med kommunens förvaltningar och bolag. Målet är att den ska bidra till ett robust energisystem och minskade klimatutsläpp inom en rad utsläppskategorier, så som transporter, livsmedel och byggnation.

Men omställningen kan inte drivas av kommunen ensam. Den kräver att Karlstadsbor, företag och organisationer är med och bidrar.

– Vi kan bryta den negativa utsläppstrenden, men det kräver att vi agerar tillsammans.

Klicka här för att ladda ner energi- och klimatplanen