Den 23 juni 2026 emitterade Jernhusen sin första obligation i norska kronor (NOK) – och därmed sin första emission utanför den svenska kapitalmarknaden. Den gröna obligationen om 174 MNOK har en löptid på tio år och emitterades inom ramen för Jernhusens gröna finansiella ramverk.
─ Att ta steget utanför den svenska kapitalmarknaden innebär möjligheter till längre löptider och bekräftar samtidigt intresset från internationella investerare att vara med och bidra i vårt arbete att förvalta och utveckla klimatsmarta och järnvägsnära fastigheter. Vi har under den senaste tiden sett ett växande intresse från norska investerare och genom att för första gången emittera i NOK visar vi att styrkan i vår gröna finansiering sträcker sig utanför Sverige, säger Victor Josefsson, CFO Jernhusen.
Obligationen om 174 MNOK emitterades till en fast ränta om 4,767 procent, motsvarande en kreditmarginal om mid-swap + 43 punkter, med tioårig löptid (ISIN: NO0013757385). I samband med emissionen swappades hela beloppet till svenska kronor.
De medel som erhålls genom emissionen kommer att användas för att finansiera strategiskt viktiga fastighetsprojekt i enlighet med Jernhusens gröna finansieringsramverk, inklusive utvecklingen av Centralstaden Göteborg och den fortsatta utbyggnaden av Hagalunds depå i Solna. Projekten är centrala för att förbättra transportlösningar, minska klimatpåverkan från resor och transporter samt bidra till mer långsiktigt hållbara stationsområden som främjar kollektivt resande med tåg.
En bredare och mer robust finansieringsbas
Genom att för första gången emittera utanför Sverige tar Jernhusen ett strategiskt steg för att diversifiera sin upplåning och nå nya investerare. En bredare finansieringsbas minskar beroendet av enskilda marknader och stärker bolagets finansiella flexibilitet över tid. Det starka intresset från norska investerare visar att Jernhusens järnvägsnära och hållbara verksamhet är attraktiv även utanför hemmamarknaden.
Emissionen har genomförts inom ramen för Jernhusens Medium Term Note-program (MTN-program) och bolagets gröna finansieringsramverk. Obligationen kommer att noteras på Nasdaq Stockholm.
BIld av kp yamu Jayanath