Metacon har gjort en hisnande resa. De har gått från ett litet nischat vätgasbolag i Karlskoga till att vara ett börsnoterat internationellt ledande energiteknikföretag, specialiserat på fossilfri vätgasproduktion. Nu växlar de upp ytterligare, som ny medlem i BioDriv Öst.
Grön vätgas kan spela en viktig roll när industrier vill ställa om till fossilfritt. Den blir också ett allt hetare fossilfritt alternativ i transportsektorn i takt med att tankställen för vätgas etableras på allt fler platser runtom i Europa.
– Intresset för grön vätgas är stort ända från gräsrotsnivå till högsta politiska nivå i EU, berättar Christer Wikner, VD på Metacon, i dag med säte i Uppsala.
Christer Wikner räknar upp flera starka anledningar till att han tror att fossilfri vätgas kommer att vara en självklar del av framtidens hållbara transporter och industrier:
Grön, fossilfri vätgas kan användas på exakt samma sätt som bensin och diesel, som vi till stora delar har byggt vårt välfärdssamhälle på.
Grön vätgas kan ersätta kol, olja och fossilgas inom flera traditionella basindustriprocesser.
Vi kan tillverka vätgas själva, utan att vara beroende av import.
– Genom smart teknologi behöver vi inte ändra våra beteenden och gå tillbaka till stenåldern för att rädda den här planeten. Lösningarna finns redan för att ersätta det fossila. Vi kan behålla våra beteenden och bevara vårt moderna välfärdssamhälle, fast i en ny och hållbar skepnad, fortsätter Christer Wikner.
Många jobbar med vätgas idag, men få kan anpassa storleken på tekniska gaslösningar. Där ligger en av Metacons styrkor. De kan skala upp eller ner anläggningar efter behov. De kan även tillverka vätgasen av flera olika energikällor, exempelvis el, biogas/metan eller bioetanol.
Björn Lumsén, sakkunnig i vätgas på expert- och samverkansorganisationen BioDriv Öst, konstaterar att denna skalbarhet och flexibilitet främjar innovation och investeringar:
– Olika typer av anläggningar behövs för att växa i takt med marknaden och realisera hela tillverkningspotentialen, säger han.
Metacon utmärker sig även med sin mångsidighet. De kan elektrolysörer, kraftvärmelösningar och reformering av biogas. Det innebär att de kan få till rätt sak på rätt plats och även bygga system som håller över tid.
I dag är den fossilfria vätgasen dyrare än vätgas producerad av fossila bränslen. Men prisskillnaden har börjat krympa.
– I takt med att efterfrågan ökar och produktionen växer i volym kommer kostnaderna att sjunka. På sikt gör det den gröna vätgasen konkurrenskraftig, säger Björn Lumsén.
Nu har Metacon blivit medlem i BioDriv Öst. Det för med sig flera fördelar.
– Vi tänker att BioDriv Öst ska hålla oss uppdaterade om nya regelverk och utvecklingen på vätgas- och biogasområdet. Vi ser också ett värde i att få hjälp vid upprättande av olika ansökningar om stöd. Sedan ser vi fram emot att delta i organisationens olika nätverk och evenemang, säger Christer Wikner.
Som medlem i BioDriv Öst kan Metacon även få hjälp att sprida kunskap om sina många spännande projekt. Företaget kan i sin tur bistå med råd och expertkunskap om vätgasproduktion och vätgastankstationer. Det ökar förutsättningarna för att etablera vätgasproduktion i östra Mellansverige, där BioDriv Öst verkar.
– Vi tror på en diversifiering. Alla fossilfria drivmedel behövs. Därför är vi extra glada att kunna välkomna vår första vätgasmedlem, säger Beatrice Torgnyson Klemme, VD på BioDriv Öst.
Värt att veta om grön vätgas
Grön vätgas är ett fossilfritt alternativ till bensin, diesel, kol, olja och fossilgas. Den kan lagras och fraktas både som gas och i flytande form.
Vätgas kan vara en lösning där elektrifiering är besvärlig, till exempel i tung industri och långväga transporter på väg, till sjöss och i luften.
Elnätet kan inte alltid ta hand om all förnybar el som produceras från sol och vind. Då kan överskottet omvandlas till energilager i form av fossilfri vätgas. Vätgas kan också fungera som reservkraft i exempelvis samhällsviktig verksamhet. Det stärker krisberedskapen.
Vätgas kan produceras i liten skala och användas i små enheter, exempelvis bränsleceller i bilar eller reservkraftsystem. Den kan också tillverkas i stor skala i så kallade elektrolysanläggningar, kopplade till vind- eller solkraftverk. Där kan vätgasen lagras i tankar för att sedan distribueras via rörledningar eller lastbilar.