Nyheter

Trivector Traffic: ”Kollektivtrafiken – nyckeln till ett hållbart resande”

Text: Lena Smidfelt Rosqvist, Vd Trivector Traffic

Att resa hållbart handlar om att vi tillsammans använder våra resurser smartare. Ett av de mest resurseffektiva sätten att resa är också det mest självklara – att åka tillsammans. Kollektivtrafiken har en unik roll i omställningen mot ett mer hållbart transportsystem, men att skapa ett relevant utbud för en ökad efterfrågan är inte utan utmaningar.

Varför kollektivtrafiken är så viktig

När vi samordnar våra resor krävs det mindre av nästan allt: mindre mark för vägar och parkering, mindre energi, mindre utsläpp. Dessutom ökar folkhälsan som ger mindre sjukvård. Däremot krävs det mer av förmågan att planera och leverera en kollektivtrafik som människor faktiskt vill använda. Det kollektiva innebär utmaningar i samordning mellan många aktörer.

Utmaningen: nästan lika snabb som bilen

Trots alla fördelarna kvarstår svårigheten med konkurrenskraftig restid. För att kollektivtrafiken ska kunna konkurrera med bilen måste den upplevas som ”nästan lika snabb”. Varje fördröjning riskerar att få resenärer att välja bilen istället. Här blir pålitlighet och enkelhet avgörande. Ett smidigt byte kan väga upp några extra minuter i total restid, medan en otydlig informationstavla eller en inställd avgång får motsatt effekt. Samtidigt finns här en intressant paradox. Vi vet att en klar majoritet hellre väljer kollektivtrafik än bilen – om det finns vettiga alternativ. Det gäller till och med när det tar längre tid. Kollektivtrafikens styrka ligger alltså inte bara i att den kan vara snabb och effektiv, utan i att den erbjuder något annat: gemenskap för några, frihet från ratten för andra och möjligheter att använda restiden till något meningsfullt för de flesta.

Planeringen som bromsar utvecklingen

Jag skulle säga att den största utmaning ligger i själva framsyntheten. Att se möjligheterna till utveckling och ökad valfrihet. Tyvärr är det inte så det ser ut. Järnvägsunderhållet har till exempel släpat efter i decennier och planprocesser är extremt långsamma. Det gör att utvecklingen av kollektivtrafiken hamnat på efterkälken. Det visar inte minst Trafikverkets analys av att det kommer ta 25 år att ta igen järnvägssystemets underhållsskuld!

Planering behöver också bygga på bra data. När vi förstår var resenärer finns, hur deras efterfrågan ser ut och vilka transportgap som kan täppas till, kan investeringarna stötta en mer hållbar utveckling. Det finns mycket trafikdata men betydligt mindre av data som beskriver människors perspektiv.

Från nödvändighet till förstahandsval

Kollektivtrafiken blir attraktiv när den är enkel, tillgänglig och anpassad. Och på bara några decennier har kollektivtrafiken gjort en resa i sig själv. Tidigare var den ofta ett måste för den som saknade bil. Idag är den för många ett förstahandsval, även för dem med full tillgång till bil.

Det är en utveckling som visar på kollektivtrafikens potential. Och att det finns förmåga att utveckla den! När vi ger människor friheten att använda restiden till något mer än att hålla i en ratt, när vi kombinerar det med hälsofördelarna från promenaden eller cykelturen till hållplatsen, då blir kollektivtrafiken mer än ett transportmedel – den blir en del av en livsstil med kvalitet.

Det går – om vi vill

Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar, men också enorma möjligheter. Med bättre planeringsprocesser, mer träffsäkra investeringar och en tydlig förståelse för resenärernas förutsättningar kan kollektivtrafiken fortsätta att växa – inte bara som ett alternativ, utan som det naturliga valet för både hållbara städer och hållbara landsbygder.

Text: Lena Smidfelt Rosqvist, Vd Trivector Traffic