Nyheter

Nya satsningar på gröna sjöfartskorridorer i Norden och runt Östersjön

IVL Svenska Miljöinstitutet stärker sitt arbete för utsläppsfria transporter till sjöss genom två nya satsningar på gröna sjöfartskorridorer – både i Norden och runt Östersjön. Projekten fokuserar på praktisk implementering, finansieringsmöjligheter och fördjupat samarbete mellan hamnar, berörd industri och beslutsfattare.

Gröna sjöfartskorridorer är specifika sjöfartsrutter mellan hamnar där målet är helt fossilfri drift med kraftigt minskade växthusgasutsläpp.

– Gröna sjöfartskorridorer kan öka takten i omställningen till fossilfri sjöfart. Inom Nordic Roadmap fokuserar vi nu på att identifiera vilka sjörutter som ser lovande ut och vad som behöver göras för att stärka de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för att få till dessa, säger Julia Hansson, expert på hållbara maritima transporter på IVL.

Hon är projektledare för IVL:s insats i Nordic Roadmap for the introduction of sustainable zero-carbon fuels in shipping. I den andra fasen av projektet som nu startar ska övergången till förnybara bränslen och utsläppsfria transporter till sjöss accelereras.

Arbetet som finansieras av Nordiska ministerrådet, innebär ett närmare samarbete mellan olika typer av centrala aktörer kopplade till sjöfarten för att skapa både investeringskraft och efterfrågan på framtidens gröna sjöfart. Genom en årlig barometer ska utvecklingen och framstegen i regionen följas och utvärderas.

– Tanken är att branschens praktiska erfarenheter nu ska vävas samman med ny kunskap om förnybara bränslen och finansieringsmöjligheter. Det är flera viktiga pusselbitar som nu faller på plats, fortsätter Julia Hansson.

Samtidigt breddas perspektivet mot hela Östersjöregionen genom det nystartade initiativet Baltic Sea Green Shipping Corridors, som finansieras av Svenska institutet och leds av IVL.

Tillsammans kompletterar projekten varandra – med Nordic Roadmap som nordisk motor för utsläppsfria bränslen och Baltic Sea Green Shipping Corridors som plattform för brett samarbete runt Östersjön.

IVL:s arbete i projekten rör allt från att ta fram tekniska och ekonomiska analyser till att bygga konsortier och samverkansplattformar för att stärka kunskapsutbytet mellan forskare, näringsliv och beslutsfattare.

Kick-off i Stockholm banade väg för Östersjösamarbete

Som en första aktivitet inom Baltic Sea Green Shipping Corridors hölls ett uppstartsmöte i Stockholm i början av december. Mötet samlade projektpartners, inbjudna experter och representanter från myndigheter, EU-samarbetet EUSBSR:s Policy Area Ship and Transport samt ledande passagerarrederier.

– Syftet var att skapa en bred dialog och en gemensam grund för det fortsatta arbetet. Det var särskilt värdefullt att samla både privata och offentliga aktörer kring samma bord, säger Ignė Stalmokaitė, projektledare för Baltic Sea Green Shipping Corridors på IVL.

Mötet resulterade i en gemensam färdplan för det fortsatta arbetet och ett fördjupat erfarenhetsutbyte kring hur gröna sjöfartskorridorer kan stödja omställningen av sjöfart och hamnverksamhet i Östersjön.

Nordic Roadmap for the Introduction of Sustainable Zero-Carbon Fuels in Shipping finansieras av Nordiska ministerrådet och pågår till 2027. Det leds av norska DNV och utförs i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet, SINTEF Ocean (Norge), VTT Tekniska forskningscentret i Finland, Everllence (Danmark), Icelandic New Energy (Island). Läs mer om projektets första fas.

Baltic Sea Green Shipping Corridors finansieras av Svenska institutet och pågår till oktober 2026. Det leds av IVL och utförs i samarbete med estniska Baltic Ports Organization och hamnen i Klaipėda, Litauen. Läs mer om projektet: Stärkt samarbete kring gröna sjöfartskorridorer i Östersjön – IVL.se