Nyheter

Innovationer för hållbara helhetsupplevelser i badrummet

När världens största VVS-mässa – ISH i Frankfurt – öppnar sina dörrar om några veckor, träffas äntligen den internationella badrumsbranschen och intresserade kunder igen efter fyra år. Den 13 – 17 mars 2023 hälsar Hansgrohe Group välkommen till sin 2 000 m2stora monter i Festhalle med varumärkena AXOR och hansgrohe, där de presenterar nya banbrytande produktutvecklingar, drömbadrum och ett visionärt badrumskoncept.

– Vi ser fram emot att träffas igen på ISH och visa upp alla våra innovationer. Det kommer finnas möjlighet att prata med varandra, se och känna på de många nyheterna från varumärkena AXOR och hansgrohe, och fira vår nya inriktning, säger Hans Jürgen Kalmbach, CEO för Hansgrohe Group.

Det sydtyska företaget kommer nämligen för första gången också att presentera sanitets- och badrumsmöbler under premiummärket hansgrohe.

– Nu kan vi uppfylla våra kunders önskemål om en helhetsupplevelse med alla delar av badrummet under ett och samma varumärke, tillägger Kalmbach. Med våra banbrytande produktinnovationer och inspirerande presentationer lever vi än en gång upp till vårt rykte som en av branschens ledande inom innovation, design, kvalitet och hållbarhet. Vi skapar spännande ögonblick med vatten samtidigt som vi skyddar det värdefulla elementet, till exempel med en konceptstudie av världens mest hållbara badrum, som har premiär på ISH.

Hansgrohes „Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture“

Som en del av en omfattande hållbarhetsstrategi omsätter Hansgrohe Group sin ”gröna vision” i en designstudie: Ett badrum med 90 % lägre vatten- och energiförbrukning och därmed 90 % lägre CO2-utsläpp på grund av vattenuppvärmning. ”Vår vision, ‘Green Vision Beyond Water: Rethinking Bathroom Culture’, konkretiseras i form av ett konceptbadrum,” säger Hans Jürgen Kalmbach. ”Vissa delar av studien har redan omsatts till verklighet i våra produktinnovationer, och andra vidareutvecklas i våra teknologier och framtida produkter. Det är viktigt för oss att på så sätt skapa en större medvetenhet om användningen av vatten i hela badrummet.”

På ISH kommer konceptbadrummet att presenteras i en monter, vars design mer än någonsin fokuserar på hållbara aspekter. Hansgrohe Group har utformat montern enligt konceptet „reduce – re-use – recycle“: Hållbarhet har spelat en central roll, från användningen av naturliga och återvinningsbara material och element till minskningen av byggmaterial och hyra av möbler och belysning.

hansgrohe firar förändringen

Varumärket hansgrohe firar ISH under mottot ”Celebrate Change” med ett produktsortiment, som nu utökas till att även omfatta möbler och keramik. Med otaliga kombinationsmöjligheter och produktvarianter blir det möjligt att skapa kompletta badrum som passar perfekt ihop både tekniskt och visuellt. De presenteras i form av en serie inspirerande drömbadrum, som understryker den harmoni som uppstår när alla delar i badrummet kommer från samma ställe. Samtidigt presenterar hansgrohe ett nytt underverk i raden av VVS-innovationer med en uppdatering av den välkända och omtyckta iBox universal, som har förbättrats med ett antal tekniska detaljer.

„Make it yours“ – AXOR presenterar obegränsad designfrihet

Varumärket AXOR är pionjär inom utveckling, design och produktion av avantgardistiska designobjekt till lyxiga badrum och kök. Armaturer, duschar och tillbehör skapas med krav på perfektion i design, tillverkning och funktion. På ISH presenterar AXOR i linje med kampanjen ”Make it yours” nya tvättställ och badkar under namnet AXOR Suites. Produkterna, som utvecklats i samarbete med Philippe Starck, utökar den redan stora friheten att utforma individuella lyxbadrum med den detaljrikedom som AXORs kollektioner och ytbehandlingar ger. AXOR Suites presenteras på ISH i individuella badrumskoncept som skapats i samarbete med de välkända designstudiorna Barber Osgerby, Ushi Tamboriello och Hadi Teherani, som alla har skapat visionära badrum i olika storlekar och stilar.