Att sjöfartsnäringen behöver ta krafttag för att nå hållbarhetsmål har varit på agendan under en längre tid, men det finns utmaningar. Ett exempel är att det ofta är svårt för stora fartyg att ansluta sig till elnät i hamn där infrastruktur för landström i många fall saknas. En utmaning som det svenska bolaget SeaFjord Energy bestämt sig för att hitta en lösning på.
Med sitt e-bunkerfartyg öppnar man nu upp för ett helt nytt sätt att leverera grön energi till fartyg. Med en vision om en mer hållbar sjöfartsnäring är de med och påverkar branschen internationellt mot att bli helt klimatneutral.
Ett helt nytt sätt att ladda fartyg – från svåråtkomliga hamnar till laddning ute till havs
Med sitt innovativa fartyg skapar SeaFjord Energy en helt ny standard för energileverans till sjöfarten. Istället för att med fossilt bränsle köra till en landanslutning kan grön el levereras till havs eller till kaj runt om i världen.
– För stora fartyg finns idag endast begränsad möjlighet till landanslutning i hamn och en utbyggnad av infrastrukturen är både dyrt och i många fall inte möjlig, berättar Elias Magnusson, COO SeaFjord Energy.
– Vårt nya e-bunkerfartyg är utrustat med ett stort batterilager och kan leverera grön energi i form av elektroner dit kunden behöver. Det ökar drastiskt möjligheterna för stora fartyg att bli elektrifierade och operera emissionsfritt till havs samt inom hamnar och fjordar i större utsträckning.
Fartyget ger även möjlighet att handla med energi som att ladda vid en tidpunkt och på en plats där det finns överskott på energi och senare leverera någon annanstans eller vid annan tidpunkt. Ett annat användningsområde är att kunna bistå i beredskapssammanhang eller i krissituationer.
Laddning till sjöss – både hållbart och effektivt
E-bunkerfartyget designas för att kunna leverera en effekt på upp till 50 megawatt och en normal laddning tar cirka 60 minuter. Energimängden som kan levereras är
tillräcklig för att en färja ska kunna köra från södra Sverige till norra Tyskland
– Detta skapar helt nya möjligheter även för turistnäringen. Att e-bunkerfartyget möter upp med snabb laddning ute på havet möjliggör att fartyg kan färdas längre sträckor utan onödiga stopp i hamnar eller långa pauser för laddning. För passagerare innebär det att man kan resa hållbart och bekvämt.
Utvecklat tillsammans med FKAB
SeaFjord Energys e-bunkerfartyg är framtaget ihop med FKAB, en av Världens främsta fartygsdesigner och laddas med energi från landanslutning eller direkt från en vindkraftspark. Därefter kan e-bunkerfartyget transportera och ladda upp batteripaket ombord på andra fartyg eller försörja hela fartyg utan batteripaket med emissionsfri elenergi.
E-bunkerfartyget representerar en ny era inom sjöfartsindustrin och möjliggör för fler fartyg att installera batteripaket ombord samt att de kan drivas helt utsläppsfritt.
– Vi är stolta över att vara pionjärer inom utvecklingen av denna fartygstyp och ser fram emot att samarbeta med våra partners och intressenter för att främja en mer hållbar maritim sektor, säger SeaFjord Energys CEO Andreas Magnusson.
Foto: Susann Mielke