Optimera håller på att färdigställa en egen snabbladdningsinfrastruktur över stora delar av landet. Nu aviserar Norges största byggmaterialaktör en storsatsning med 40-50 nya större elbilar och andra tyngre nollutsläppsfordon under de närmaste åren.
Optimera har precis tagit i bruk sitt helt nya flaggskepp, den upp till 40 ton tunga helelektriska påhängsvagnen Volvo FH Electric.
Med en investering på över 10 miljoner NOK har Optimera utvecklat och byggt sina egna 184 kW snabbladdare fördelade på sex av de regionala lagren och på det stora nya centrallagret i Vestby. Utanför förrådslagret i Oslo påbörjar företaget nu även bygget av en egen transformatorstation för att få tillräcklig kapacitet och tillräckligt snabb laddning för sin snabbt växande helelektriska transportflotta.
125 000 byggarbetsplatsleveranser varje år
– Vi är helt beroende av bra, snabba och tillgängliga laddlösningar för att kunna leverera den logistik våra kunder behöver. Från och med idag är det allmänt tillgängliga laddnätet inte tillräckligt lämpligt. Det är därför vi bygger det själva. Den nya helelektriska semitrailern från Volvo markerar starten på en ny och ännu mer miljövänlig distribution av byggmaterial i Norge. Infrastrukturen är nu på plats hos oss. Under det närmaste året kommer många nya stora helelektriska nyttofordon, säger logistikdirektör Gard Erik Dahl på Optimera.
Optimera är Norges största byggmaterialaktör med en marknadsandel på närmare 25 procent. Årligen har företaget 125 000 leveranser till byggarbetsplatser från sina 10 logistiklager spridda över hela Norge.
Fler bilar på väg
Den nya semitrailern från Volvo kommer i första hand att användas för transporter av byggmaterial i Osloregionen och har med sitt 540 kW batteri en uppgiven elektrisk räckvidd på 300 km.
Redan från början har Optimera nio större elektriska kranbilar som kör från förrådslager runt om i Norge. Tre nya är beställda och ska enligt Dahl vara på plats under 2023. Fler eldrivna större semitrailers kommer att övervägas när företaget skaffat sig erfarenhet från den praktiska användningen av nya Volvo FH Electric.
Snabbladdarna ska göra det enkelt att ladda elfordon medan de lastar på med nytt gods. Detta utöver att elbilarna även laddas från vanliga 22 kW depåladdare över natten. Det gör att bilarna kan vara i kontinuerlig drift längre än om de hade förlitat sig på allmänt tillgängliga snabbladdningslösningar.
– Det är laddkapaciteten som är akilleshälen här. För närleveranserna kan vi nu utnyttja vår egen laddkapacitet för att undvika att våra bilar lämnas i laddkön. Samtidigt är vi även i framtiden helt beroende av en offentligt anordnad laddinfrastruktur – för att kunna använda eltransporter även för de längre sträckorna, säger Optimeras logistikdirektör.
Koldioxidneutral 2030: Kommer bara att köpa nollutsläppslastbilar från och med nästa år
Från 2024 slutar Optimera att göra avtal med transportörer om nyinköpta kranbilar som inte är elektriska. Från och med idag har de drygt 100 kranbilar som utgör företagets kärnflotta. Deras mål är att vara helt koldioxidneutrala år 2030.
– Det är stora investeringar för oss, men vi är hundra procent engagerade i att nå målet att ha en koldioxidneutral verksamhet till 2030. Då kan vi inte fasa in nya tyngre fordon som använder fossilt bränsle. Kravet på elektriska drivlinor kommer att gälla för alla våra fordon så fort den nödvändiga laddinfrastrukturen är på plats och det kan genomföras rent praktiskt, säger Dahl.
Fakta om Optimera Volvo FH Electric
Vagnsvikt: Upp till 44 ton
Prestanda: 490 kW (66 hk)
Nominell batterikapacitet: 540 kWh
Laddningstid (fulladdad): 2,5 timmar (DC, 250 kW), 9,5 timmar (AC, 43 kW)
Räckvidd: Upp till 300 km (4×2 traktor)