Nyheter

Ohlssons tar täten med Sveriges första eldrivna fyrfackare

Sveriges första eldrivna renhållningsfordon med fyrfackspåbyggnad aktiveras under hösten i miljö- och återvinningsbolaget Ohlssons kommunala uppdrag. Först ut är uppdraget i Landskrona och Svalöv. Initiativet är ett viktigt steg i Ohlssons strävan mot fossilfria transporter och minskat klimatavtryck.

I början av 2000-talet var Ohlssons en av de första aktörerna i Sverige att utföra insamling av hushållsavfall med fyrfackskärl. Drygt 20 år senare visar Ohlssons fortsatt vägen genom att elektrifiera delar av fordonsflottan.

Integreras i den dagliga driften

Tiden är nu mogen och tekniken tillräckligt utvecklad för att Ohlssons ska kunna påbörja integrering av elfordon i den dagliga driften, vilket i den första fasen sker i samarbete med LSR Landskrona – Svalövs Renhållnings AB. Ohlssons blir därmed den första aktören i Sverige som använder den här typen av elfordon för fyrfacksinsamling.

Både LSR och Ohlssons arbetar aktivt för ett mer hållbart samhälle.

LSRs vd, Robert Svensson, berättar att de två aktörerna under våren 2024 införde insamling av hushållens förpackningar och tidningar i fyrfackskärl i Landskrona och Svalöv, vilket har bidragit till en högre sorteringsgrad och därmed ett minskat klimatavtryck. Han är positiv till Ohlssons eldrivna renhållningsfordon:

– Det känns fantastiskt att vi tillsammans med Ohlssons kan bidra till att klimatavtrycket sänks ytterligare, i samband med att insamlingsuppdraget nu kompletteras med eldrift.

De nya eldrivna fordonen av modellen Mercedes-Benz eEconic levereras av Veho Trucks i Malmö och är utrustade med NTM:s beprövade elektriska påbyggnation för fyrfacksinsamling.

– Ohlssons är ett utmärkt exempel på hur hållbara transportlösningar kan förenas med smarta verksamhetslösningar. Satsningen på eldrivna fordon bidrar dessutom till en tystare och renare miljö, säger Admir Begovic, Head of Region South på Veho Trucks i Malmö

En viktig del i samhällsomställningen

Björn Nordgaard, kommersiell chef för Ohlssonsgruppen, är stolt över att få vara med och leda omställningen till en mer fossilfri avfallshantering. Samtidigt menar han att det, trots den rådande elektrifieringstrenden, är en stor utmaning att vara tidigt ute eftersom infrastrukturen för laddning av tunga fordon är begränsad.

– För att skynda på utvecklingen har vi därför på egen hand påbörjat arbetet med att bygga ut laddinfrastrukturen på våra anläggningar, berättar han.